14 maj 2016

Främling / Sverige 1983

Det hela hade varit som en smärre jordbävning när 16-åriga Carola Häggkvist paraderat ut på scenen i Palladium i Malmö - som om det varit det mest naturliga i hela världen - och sjungit skjortan av hela konkurrensen. "Främling" fick full pott av samtliga jurygrupper - fler poäng än tvåan och trean tillsammans - och det största svenska mediala genombrottet i modern tid var ett faktum.

Såväl Bert Karlsson som Kikki Danielsson har flera gånger hävdat att Kikki hade första tjing på "Främling" men tackade nej till den då hon gillade Torgny Söderbergs "Varför är kärleken röd" bättre. Lasse Holm själv säger att han skrivit låten enbart för Carola och aldrig skulle gått med på att ge den till någon annan. Och det var helt tydligt rätt beslut.

Redan 1982 ville Bert skicka Carola till Melodifestivalen med "Gubben i lådan" men den låten vägrade den unga talangen att befatta sig med. Säkert också det ett begåvat beslut. Sannolikt är det samma låt med samma titel som Kikki senare spelade in.

I hela melodifestivalens historia hade ett liknande genombrott bara skett en gång tidigare, då Claes-Göran Hederström kom från ingenstans och över natt blev allas älskling. Nog hade den unga fröken Häggkvist synts i tv tidigare men helt plötsligt visste verkligen alla vem hon var.

Finalen i München - där Carola låg tvåa genom nästan hela röstningen och först i sista omgången petades ner till tredje plats - är det mest sedda programmet i svensk televisions historia. Över 80 % av befolkningen satt klistrade vid rutan. Det hade aldrig hänt tidigare och kommer definitivt aldrig att hända igen.

I kören bakom Carola stod båda låtskrivarna - Lasse Holm och Monica Forsberg - såväl som Karin Glenmark som själv var på god väg att göra internationell karriär som ena halvan av Gemini.

Carolas sommar blev ett enda långt segertåg med guldskivor och en bejublad folkparksturné som slog publikrekord på nästan varje plats den besökte, men fortsättningen av karriären visade sig mer komplicerad. Samarbetet med Lasse Holm blev alltmer friktionsfyllt och Carola tyckte låtarna hon fick var mossiga och ointressanta.

Efter tre album bröt hon med Mariann Records. När hennes försök att slå sig in på den internationella marknaden gick i stöpet drog hon sig tillbaka från rampljuset och fokuserade sig på sina studier och att hitta sig själv efter åren som stjärna.

När hon funderat klart några år senare gjorde hon en comeback det skulle slå gnistor om.



Carola Häggkvist / Främling (Sverige 1983)
3:e plats av 20 bidrag i München

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar