10 februari 2016

Ett djupt andetag och sedan börjar vi

Jag har älskat Eurovision Song Contest sedan 1983, då jag var sju år gammal. Inget annat intresse jag haft i mitt liv - och jag har många - har påverkat mig och min syn på tillvaron lika genomgripande som just Europas största sångtävling och världens största direktsända underhållningsprogram.

Lätt smittad av den grasserande Carolafebern såg jag det första av två program som presenterade de bidrag som skulle tävla vid finalen i München. Norge hade försett sitt bidrag med en liten video där Jahn Teigen och Anita Skorgan trickfilmats in på tangenterna till ett piano. Just detta i kombination med en klämmig refräng lämnade ett outplånligt intryck. Efter det var världen inte mer sig lik.

Bryssel 1987. De flesta får poäng men inte alla.

Under åren har jag lyssnat och lärt mig och tänkt ut saker. Jag har fått jobba som reporter och kommentator och krönikör och har haft stor nytta av alla de där tankarna.

I vanliga fall eurovisionsbloggar jag på Tobson in Euroland men här börjar jag mitt nya projekt på svenska. Jag tänker presentera varenda låt som någonsin tävlat i Eurovision Song Contest. Berätta lite mer om dem, sätta in dem i något slags sammanhang och så förstås säga vad jag tycker om dem.

Den genialiska idén har jag lånat av Ewan Spence. Stort tack för den.

Det finns ju så mycket mer än bara de korta, snärtiga bidragen. Här finns sextio år av europeisk historia, kultur och utveckling. Här finns politik, trender och mode. Här finns idéer som en gång varit revolutionerande men som kanske redan avfärdats. Här har det byggts broar och rivits murar, här har det krigats och här har det sjungits om fred. Här har karriärer rivstartat och kraschlandat. Drömmar har infriats och krossats.

Det finns så mycket att berätta och det roliga tar aldrig slut. Nu börjar vi.

12 kommentarer:

  1. Genialt! Är dock inte säker på att jag kommer orka läsa precis alla inlägg...

    SvaraRadera
  2. När inläggen blir lite fler kan man ju söka och läsa det man vill läsa. Och i framtiden kommer de lite mer sällan, det kan jag lova. Vill bara jobba upp en bra grund från början. Hoppas du hittar mycket du gillar om än inte allt.

    SvaraRadera
  3. Dette blir bra. Fin innledning til ESC i mai.

    SvaraRadera
  4. Har börjat kika här varenda dag för att se vilken låt som kommer upp härnäst. Fantastiskt initiativ! :)
    Kan man få önska sig bidrag som du kan skriva om lite snabbare än andra ...? I så fall är några av mina favoriter, som jag skulle vilja läsa om, "Water", "Divine" och "Aava"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du trivs! Man får hemskt gärna önska! Jag lovar att låta dina låtar gå före i kön. Jag har redan skrivit ganska långt i förväg men kom tillbaka så kommer de åtminstone före sommaren.

      Radera
  5. Om önskesångarna är välkomna, så skulla jag gärna höra vad du har att säga om Mil etter mil.

    SvaraRadera
  6. Igår började jag gå igenom dina inlägg och ju mer jag läste ju snabbare gick det. Nu, lite mer än ett dygn senare har jag kommit till det sista (alltså det första du skrev) och jag ser mycket fram emot fler inlägg men främst kände jag att jag ville höra av mig och tacka för ditt fantastiska arbete.

    Tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emil! Stort tack ska du ha, jag blir så glad att höra att du gillar bloggen! Hoppas du ska hitta fler pärlor framöver. Kom gärna med förslag på vilka låtar du vill läsa om i en lite närmare framtid. :)

      Radera
  7. Vilket fantastiskt jobb du gör med denna blogg! Dina texter förgyller min vardag och jag kan inte annat än tacka. Jag är också en Mello/ESC fantast, även om mitt intresse gått upp och ner genom åren. Precis som du hade jag mina gyllene år under barn och tonårstiden på åttiotalet, men på senare år har intresset blommat upp igen med större styrka än någonsin. Jag väntar med spänning på dina inlägg om mina favoriter Italien 84 och 87, Cypern och Israel 90 och Grekland 89. Ha det fint! /Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frida! Stort tack, jag blir så glad varje gång någon finner glädje i min knäppa blogg. Du har fina favoriter, jag lovar att jag gillar alla fem. :)

      Radera