Ungern hade inte lyckats ta sig genom nålsögat i den östsemi som ordnats för att ge tre nya EBU-medlemmar plats vid ESC i Millstreet 1993. Den rutinerade och begåvad Andrea Szulák hade kommit på sjätte och näst sista plats med balladen "Árva reggel" som valts ut internt på tv-bolaget i Budapest.
Året efter var man garanterade plats i den stora finalen och då slog man på den riktigt stora trumman och återupplivade den ungerska televisionens klassiska dans- och sångfestival - Táncdalfesztivál - som varit omåttligt populär under sina glansdagar under det sena 1960-talet.
Femton bidrag ställde upp i tävlingen och segern gick till en späd debutant med en ytterst lågmäld liten visa. Låtskrivaren Szilveszter Jenei hade hört unga Friderika Bayer sjunga i tv och bad att få specialskriva en sång till henne. Resultatet blev en försiktig liten vädjan om förståelse och någon att bekänna sina synder inför.
Det var inte bara ungrarna som blev förtjusta. På plats i Dublin nämndes Ungern som en outsider och i röstningen chocköppnade Friderika och tog de tre första tolvpoängarna och rusade upp i ledning. Utdelningen sansade sig något men den väna sången slutade på en sensationell fjärdeplats till slut.
Friderikas soloalbum blev en kioskvältare på hemmaplan och två år i rad fick hon pris som landets främsta kvinnliga artist. Än idag ses hon som en av sin generations viktigaste sångerskor.
1996 sökte sig Friderika och hennes make till den ungerska pingströrelsen och sedan dess rör sig sångerskan mellan religiös och profan musik och har spelat in två rena gospelskivor.
Friderika Bayer / Kinek mondjam el vétkeimet? (Ungern 1994)
4:e plats av 25 bidrag i Dublin
Det här är en av mina absoluta favoriter i ESC:s historia. Jag älskar sången och framförandet! / Linn
SvaraRadera