8 mars 2016

Musik / Österrike 1971

När man talar om ett lands kulturarv brukar det alltid talas om författare, dramatiker, poeter och klassiska kompositörer. Allt vad popkultur heter brukar ofta ignoreras eller anses av mindre värde. Det är inte bara synd - och lite snobbigt - men ibland direkt felaktigt.

I Österrike hade man länge problem med den egna självbilden. Efter att dubbelmonarkin Österrike-Ungern hade kollapsat upplevde man sig som ett land utan egen identitet, som en del av den tyska riket som stängts utanför gemenskapen med de andra tyskarna. I den ständiga skuggan av det upplevda moderlandet.

I slutet av 1960-talet uppstod en populärkulturell rörelse i Wien som omfamnade den egna självbilden: man började skriva och framföra musik på dialekt, och vågade jämställa det egna språket med den standardiserade tyskan. Ett stort och viktigt steg på vägen att utveckla en större nationell stolthet och fenomenet döptes till "austropop".

Austropopens drottning var utan tvekan Marianne Mendt, en sjungande skådespelerska som sjöng på sin allra bredaste Wien-tyska. "Wie a Glock'n" blev en riktig monsterhit 1970 och när österrikisk tv efter två års uppehåll gjorde comeback vid ESC i Dublin 1971 valde man ut Marianne som representant utan någon nationell final.

Även "Musik" framfördes på dialekt och var ett ösigt stycke i ett fullmatat arrangemang där precis hela orkestern fick spela med. En riktigt bra och anspråksfull låt men inte alls vad juryn var sugen på och resultatet blev en blygsam placering långt ner på listan.

Inte heller på hemmaplan blev bidraget någon stor framgång och än idag tycks många österrikare tro att Marianne Mendt faktiskt sjöng "Wie a Glock'n" i ESC. Någon lika stor hit skulle sångerskan aldrig få igen i karriären men fortsatte att spela in skivor och är idag ett aktat namn på den inhemska jazzscenen.

Än idag talar man om austropop men nuförtiden fungerar ordet mer som samlingsnamn på det mesta i populärmusikalisk väg inspelat i Österrike.

Som rolig kuriosa kan man dessutom nämna att ORF i det längsta funderade huruvida man faktiskt skulle komma tillbaka eller inte. Faktum är att man saknades på den preliminära deltagarlistan och vissa källor hävdar att man anmälde sig så sent att startordningen redan var lottad. 

Efter 1970 års minitävling hade EBU inget intresse av att nobba något land tillträde men som "straff" för att man var för sent ute fick Österrike finna sig i att sjunga första av alla i Dublin - något som verkligen inte ansågs vara en fördel på den tiden. 1975, 1976 och 1984 vann startfältets första låt hela tävlingen.

Det enda som saknas i historien om det österrikiska startnumret är det där slutliga beviset för att det faktiskt hände - ett fotografi från lottningen, en tidningsartikel med den ursprungliga ordning eller åtminstone en artikel som slår fast att det från början var sjutton länder som tänkte delta - men det finns ändå tillräckligt trovärdiga uppgifter som får mig att tro att det här inte bara är ett rykte bland fans. 

Uppdaterad 1 juni 2023



Marianne Mendt / Musik (Österrike 1971)
16:e plats av 18 bidrag i Dublin

1 kommentar:

  1. Very good article, awesome blog in general!
    Lovely greetings from your Lederhosen Seb! ;)

    SvaraRadera