5 mars 2016

Sama / Polen 1995

Polen hade gjort en sensationell debut i ESC året innan och nu hade de lottats att inleda hela finalen - den fyrtionde genom tiderna - och gjorde det på ett minst sagt eget sett.

Justyna Steczkowska kom från en musikerfamilj och hade spelat fiol i familjeorkestern innan hon satsade på sången istället. Hon hade just vunnit en stor talangjakt i tv och nu trodde man att hon kunde utmärka sig även internationellt.

Och utmärkte sig gjorde hon minsann. Sällan har Europas hakor fallit som inför denna new age-inspirerade sång full av gnisslande fioler, påträngande körsång och en riktigt hög ton som liksom bara flöt ut ur Justyna. "Som en Björk-låt spelad baklänges", skrev Expressens recensent och menade det som en komplimang.

Den Kafkaliknande texten berättar om hur Justyna - när hela världen är arg på henne - sitter alldeles ensam och stilla och förvandlas till en liten loppa. Till slut känner hon sig så eländig att hon tror att inte ens den gode guden i himlen tycker om loppor längre.

Polens bidrag var inte bara originellt och egensinnigt, det var också ett av mycket få i startfältet 1995 som på något sätt kändes planterat i nutiden. Som om det skulle kunnat leva ett liv även utanför ESC. Juryn förstod absolut ingenting utan fortsatte på samma linje som man följt de senaste åren och föredrog låtar som var trygga, välbekanta och ofarliga.

Justyna gick vidare i karriären, obesvärad av sin låga placering, och har idag flera guld- och platinaskivor på meritlistan. Dessutom är hon programledare i tv, domare i polska "The Voice" och kom tvåa i den lokala utgåvan av "Let's Dance".

Uppdaterad 31 august 2017



Justyna / Sama (Polen 1995)
18:e plats av 23 bidrag i Dublin

1 kommentar:

  1. Å herre... den här hade jag faktiskt totalt glömt. Kanske lika bra? De där gnissliga stråkarna och flöjterna kändes inte som nån hit. Låten håller ju inte ihop alls? Märkligt.

    SvaraRadera