28 april 2017

One Step / Österrike 1997

Allting går att sälja med mördande reklam. Kanske var det en slogan som gjort intryck på den österrikiska televisionen som under flera år satsade hårt på att marknadsföra sina bidrag under repetitionsveckan med hjälp av olika trick och knep.

Österrike visste alltid att dela ut pins och knappar och klistermärken och blinkande studsbollar och alla möjliga sorters artiklar och produkter som skulle få journalisterna på plats på gott humör och vilja skriva spaltkilometrar om hur fantastiskt bra de österrikiska bidragen var. Kanske kunde det ge en extra poäng eller två i protokollet.

Det briljanta PR-trick man tänkt ut för Dublin 1997 var inget mindre än en struts. Inte en livs levande, men en inhyrd irländsk taxichaufför utklädd till en struts. Vitsen var naturligtvis att "ostrich" låter ganska likt "Austria", liksom "autruche" och "Autriche". Var strutsen än dök upp hade den med sig en skylt med texten "Austria 12 points".

Bidraget ifråga var skrivet av Marc Berry som varit med redan i gruppen Blue Danube 1980 och även skrivit Österrikes bidrag 1990. Bettina Soriat var en rutinerad och proffsig musikalskådis som året innan sjungit i den högst dansglada kören bakom det österrikiska bidraget.

Allting var snyggt genomfört men långt ifrån en vinnare och "One Step" fick nöja sig med enstaka ströpoäng. Ironiskt nog fick strutsen rätt till slut - när röstningen var färdig hade Österrike fått exakt tolv poäng.



Bettina Soriat / One Step (Österrike 1997)
21:a plats av 25 bidrag i Dublin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar