15 september 2016

I Admit / Rumänien 2004

Rumänien hade hittat formen och placerat sig bland de tio bästa två år i rad och 2004 bjöd man på en riktigt stark nationell final. Även vinnaren lät samtida och välproducerad och hade en refräng man lätt kunde minnas. Så länge man bara hörde den kändes det som att även den kunde sikta på en ganska framskjuten placering. Men så kom den visuella aspekten och ställde sig i vägen.

Sanda Ladoși var en rutinerad 34-åring som slagit igenom i slutet av 1980-talet och som haft stor framgång i den rumänska popsvängen. Hon hade gett ut fyra album och sjungit duett med flera stora namn, och var minst lika omskriven för sina fysiska attribut som för sin sång.

I Istanbul satsade man hårt på just den fysiska aspekten och Sanda uppträdde i en pytteliten kreation som lämnade hemskt lite åt fantasin, omgiven av ett gäng riktigt illa stajlade dansare. Den söta lilla låten kom helt i skymundan och fick nöja sig med lite ströpoäng här och där.

Sanda släppte ett femte album men lämnade sedan rampljuset för att i högre grad koncentrera sig på sin familj. När hon efter närmare tio års familjeliv bestämde sig för att göra comeback la den sexistiska rumänska skvallerpressen åter allt fokus på den fysiska. 

Man publicerade smygtagna bilder av Sanda utan makeup och hånade henne för att hon tappat sin gamla figur och gått upp i vikt. "Hon ser ut som vilken hemmafru som helst" skrev en av landets ledande tidningar. Hon hade också fått negativ publicitet i samband med att hennes man arresterats misstänkt för skattebrott.

Sanda fortsatte sin comeback, uppträdde i tv och radio och hävdade i sten att hon inte brydde sig om vad tidningarna skrev. Hård hud är tydligen ett måste i underhållningsbranschen, inte minst om man är en kvinnlig artist över trettio.



Sanda Ladoși / I Admit (Rumänien 2004)
18:e plats av 24 bidrag (final) i Istanbul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar