Man överdriver verkligen inte om man säger att österrikiska ORF har haft en krångligt förhållande till Eurovision Song Contest genom åren. Ofta har man haft lite speciella ambitioner och velat höja tävlingens konstnärliga värde och sedan surat när ingen annan velat leka efter deras regler.
1971 hade man gjort comeback efter ett par års frånvaro med en något säregen låt på dialekt. Till finalen i Edinburgh hade man valt ut The Milestones - ett gäng med sina musikaliska rötter i det sena 1960-talets folkmusikinspirerade rockmusik. De hade spelat tillsammans i flera år men hade en turbulent tid bakom sig och precis före ESC hade två av originalmedlemmarna bytts ut.
"Falter im Wind" var en udda fågel - trots att den handlade om en fjäril - och skilde ut sig rejält från de andra bidragen i tävlingen. För en gångs skull hade Österrike lyckats sätta fingret rakt på tidens puls och levererade ett modernt och fräscht bidrag som juryn belönade rikligt.
Inte bara ger de tongivande gitarrerna och flöjten en spännande atmosfär. Hela låtbygget är spännande med en lång, melodisk vers följd av en kort och explosiv refräng. Själva hooken ligger varken i versen eller refrängen utan i den suggestiva flöjtslinga som dyker upp flera gånger i arrangemanget.
Än idag har bara fyra österrikiska bidrag placerat sig högre än Milestones (1965, 1966, 2014 och 2018) och frågar man mig är det här alla tiders bästa bidrag från Österrike. Jag fullständigt älskar hela paketet.
Femteplatsen imponerade inte på ORF som redan före finalen i Edinburgh bestämt sig för att hoppa av tävlingen på nytt. Man skulle inte återkomma förrän i Haag fyra år senare.
Återkomma skulle också samtliga medlemmar i Milestones göra efter att bandet gått skilda vägar 1975. Beatrix Neudlinger och Günter Grosslercher tävlade med gruppen Schmetterlinge 1977, Norbert Niedermayer som del av Springtime 1978 och Christian Kolonovits skulle komma att dirigera orkestern hela två gånger: 1977 och 1993.
Redigerad 4 april 2020
Milestones / Falter im Wind (Österrike 1972)
5:e plats av 18 bidrag i Edinburgh
Truly a magnificent piece of music on Eurovision stage. Which also makes me wonder (and cringe my teeth at the same time) why it is often that the best and most accomplished Eurovision entries are the ones which are difficult or impossible to find a good (or even decent) recorded version of. Falter im Wind is not to be found on Spotify and when the song finally was released on CD (an obscure Austrian Eurovision compilation) it was in mediocre quality and in wrong speed (and that slowed down version is the one avaible in YouTube). Après toi and Hallelujah are found on every imaginable compilation and streaming service, but pearls like these are not.
SvaraRadera