2 februari 2017

Boom boom boomerang / Österrike 1977

Österrike har alltid gått sina högst egna vägar och ganska många höjde säkert på ögonbrynen inför det bidrag de internt valt ut att skicka till finalen i London. Schmetterlinge var inte vilka fjärilar som helst, utan en färgstark svärm som fladdrade väldigt långt ut till vänster i det politiska spektret.

De hade först bildats under det upproriska sena 1960-talet och hade med åren gått från att vara folkmusiker med traditionella sydafrikanska sånger som "Tschotscholossa" på programmet till att bli allt rödare i sin framtoning. När The Milestones (Österrike 1972) upplöstes och två av medlemmarna - Beatrix Neundlinger och Günther Grosslercher - anslöt sig hittade Schmetterlinge sin definitiva form och nådde sin kreativa höjdpunkt.

Man satte ihop "Proletenpassion" - ett österrikiskt tältprojekt, om man så vill - där man med musik och en stor portion humor blandat med fullständigt gravallvar berättade om arbetarklassens kamp genom den europeiska historien. Verket resulterade i en stor turné, tre LP-skivor och en tv-special.

Kanske var det i samarbetet med ORF som idén föddes att gruppen skulle representera Österrike i ESC? Tanken måste ha framstått som direkt absurd och på omslaget till singeln syns en förtvivlad tecknad fjäril som utbrister: "Schmetterlinge i schlagerfestivalen? Det kan inte vara sant!"

Tävlingsbidraget var en fullfjädrad men ganska kärleksfull attack inte bara på ESC utan på hela musikindustrin, börjandes med frasen "Music is love, for you and me / Music is money, for the record company".

Sedan lyckades man kombinera de två senaste årens vinnarlåtar: den spralliga koreografin från Storbritannien 1976 parad med det textmässiga djupet hos Nederländerna 1975:
Boom boom boomerang
Snadderydang
Kangaroo, boogaloo, didgeridoo
Ding dong, sing the song
Get the guitar twang
Kojak, hijack, me and you

Redan i den skojiga förhandsvideon gick budskapet fram ganska tydligt och på scenen i London använde sig gruppen av fyndiga masker på ryggen som skulle föreställa profithungriga skivbolagsdirektörer. Lite övertydligt måhända, men effektivt och med glimten i ögat.

Detsamma kan man inte riktigt säga om arrangerade BBC som oroade sig stort inför gruppens framträdande. Veckan före finalen hade Schmetterlinge uppträtt i österrikisk tv, men istället för att sjunga som planerat hade de uppmanat människor att gå ut och demonstrera på första maj. Nu var man rädda att gruppen - som knappast brydde sig så förfärligt mycket om hur det skulle gå i omröstningen - skulle göra något liknande i London.

De fem fjärilarna höll sig i skinnet - eller i kokongen om man så vill - men juryn var inte alls beredd att premiera någon som inte tog tävlingen på större allvar. Med sina elva poäng kom man näst sist och slog bara svenska Forbes. Man hade ändå lyckats med att föra ut sitt budskap inför en storpublik, med hjälp av sin i sammanhanget väldigt unge, läderklädda dirigent Christian Kolonovits - även han en tidigare medlem av The Milestones och en av få som tävlat som både artist och dirigent i ESC.

Ironiskt nog tvingades gruppen göra en ideologisk eftergift för att sprida sin musik och såväl Proletenpassion som ESC-bidraget gavs ut på Ariola - ett av de största tyska skivbolagen. Man gav också ut en bra engelsk version i händelse att andemeningen i originalet skulle gått något förbi.

Trots att luften snart gick ur den alternativa musikrörelsen fortsatte Schmetterlinge att uppträda tillsammans och omformades med tiden till en teatergrupp specialiserad på föreställningar för barn. 2013 lades gruppen på is efter att originalmedlemmen Erich Meixner avlidit i cancer.



Schmetterlinge / Boom Boom Boomerang (Österrike 1977)
17:e plats av 18 bidrag i London

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar