14 februari 2016

Tu te reconnaîtras / Luxemburg 1973

Ganska ofta får jag frågan vilken låt jag tycker är den bästa någonsin i Eurovision Song Contest. Mitt svar är varje gång att det är en omöjlig fråga att svara på. Det beror helt på dagsform och humör och hundra andra saker. Vad jag däremot vet är vilken som är den bästa vinnaren någonsin. När Anne-Marie David sjunger Luxemburgs vinnarlåt från 1973 händer någonting i mig jag knappt kan förklara.

Luxemburg hade vunnit året innan (med den näst bästa vinnaren någonsin för övrigt) och arrangerade tävlingen i sin nya stadsteater. Sjutton länder deltog - Malta och Österrike hade hoppat av men Israel debuterade - och startfältet är utan tvekan ett av de starkaste någonsin. Av sjutton låtar är nästan alla bra.

Värdlandet hade sin vana trogen hyrt in en fransk artist istället för någon lokal förmåga. Anne-Marie David hade fått sitt stora genombrott som Maria Magdalena i den franska uppsättningen av Jesus Christ Superstar och på hennes skivbolag var man ivriga att ge henne en "egen" hit utanför musikalvärlden.

"Tu te reconnaîtras" är förhållandevis kort - bara 2:38 från början till slut - men innehåller allt man kan önska sig. Ett kraftfullt intro, en dynamisk och spännande vers, och en riktigt explosiv refräng som är lätt att minnas. Dessutom har den ett hemligt vapen i form av den pianoslinga som dyker upp efter refrängen: egentligen helt frikopplad från resten av låten blir den en glimrande hook, en sista lysande detalj i en perfekt låt.

Vinnarlåten blev en stor hit runtom i Europa men Anne-Marie David blev aldrig den superstjärna hon var tänkt att bli. Av privata orsaker drog hon sig tidvis helt bort från offentligheten men skulle åtminstone återkomma till ESC sex år senare och tävla för sitt hemland Frankrike.



Anne-Marie David / Tu te reconnaîtras (Luxemburg 1973)
1:a av 17 bidrag i Luxemburg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar