11 februari 2016

Rendez-vous / Belgien 1983

De allra flesta nationella finaler som hållits genom åren har gått som planerat. Kanske att fel låt har vunnit ibland men publiken har applåderat artigt och sändningen har avslutats under ordnade former.

Det är ju skönt för alla inblandade i programmet men själv vet jag få saker som är så kittlande som när saker går helt överstyr i direktsändning.

Sällan har någon nationell final urartat på samma sätt 1983 års belgiska uttagning. Efter ett par semifinaler hade man en finaluppställning bestående av åtta mer eller mindre traditionella schlager och en experimentell och minst sagt annorlunda låt bestående av envetet och ihärdigt blås, taktfasta trummor och en enda rad textnonsens som upprepades i oändlighet:

"Rendez-vous. Men måttet är rågat och jag sluter mig som en mussla."

Från början hade texten varit betydligt längre, men gruppen bestämde sig för att stryka bort "allt som inte behövdes" och så blev det en enda rad kvar. Pas de Deux var en experimentell new wave-grupp som släppt en singel tidigare och som gissningsvis ställt upp i finalen för att skapa lite uppmärksamhet. I så fall skulle de lyckas rejält med sitt uppsåt.

Segraren utsågs av en liten jury bestående av experter och när de gav segern till den experimentella trion framom schlagersångarna tappade studiopubliken koncepterna fullständigt. Istället för artiga och svala applåder buades det  så vilt och högt att vinnarna knappt ens kunde sjunga igenom sin segerrepris.

Få saker säljer lika bra som en saftig skandal och "Rendez-vous" blev faktiskt något slags hit i Flandern. För att öka på intresset ytterligare genomförde gruppen ett PR-stunt: de tog nattåget till München och bjöd ett gäng belgiska journalister att haka på.

Inte heller i München gick det belgiska experimentet hem och de europeiska jurygrupperna lät sig inte imponeras. Nästa gång flamländsk tv ordnade en tv-sänd final försökte man skoja bort hela saken och döpte om gruppen till "Pas de points" ("Inga poäng" på franska) istället.

Kanske gav det inga större poängsummor när man försökte bryta eurovisionsmallen på 1980-talet men idag framstår "Rendez-vous" som ett spännande och nyskapande projekt, som en punkig örfil mitt i den ljuva schlagersången. Modigt och säreget. Chanslöst men bra på riktigt.

Uppdaterad 24 juni 2020



Pas de Deux / Rendez-vous (Belgien 1983)
18:e plats av 20 bidrag i München

1 kommentar:

  1. Ett av få bidrag från 80-talet, som man faktiskt kan uppskatta än idag. Det är inte många av bidragen från 80-talet som man kan säga samma sak om. Har läst en del om den här uttagningen... Skulle gärna vilja se hela uttagningen från början till slut, och även semifinalerna (tror man skulle behöva översättning också). Lyssnar man på Belgiens hyllade bidrag 2017, så inser man hur mycket före sin tid Pas De Deux var. Tack för en bra artikel!

    SvaraRadera