Inte så underligt med tanke på att en ovanligt svag Kdam - hade kanske risken för utslagning skrämt bort alla riktigt intressanta namn? - resulterat i en rätt gapig och ofärdig vinnare i form av "Shalom olam" ("Hej, världen") framförd av den inte direkt vansinnigt röststarka Galit Bell. Till råga på allt bestämdes det att ESC 1997 skulle hållas på en viktig judisk högtidsdag och IBA fick lov att missa finalen två år i rad.
Nu krävdes det en rejäl uppryckning. Kdam skrotades och man beslutade att bidraget skulle väljas internt istället. Man fastnade för en riktig poplåt med mycket mullrande trummaskiner och en lättfångad refräng.
Texten hade faktiskt kommit först. Tv-mannen Yoav Ginai hade fått en textidé som han presenterade för Tzvika Pick som själv var artist med flera deltaganden i Kdam bakom sig.
Artistvalet var en smärre sensation som skapade svallvågor i många länders tidningar flera månader före finalen i Birmingham. Dana International var en av Israels största popstjärnor som experimenterat med olika sorters klubbmusik samtidigt som hon haft flera stora mainstreamhits. Det kitschiga artistnamnet hade hängt med sedan en av hennes första singlar med samma namn.
Sedan var det ju den lilla detaljen att Dana var landets mest kända transperson som gjort karriär samtidigt som hon genomgått sin könskorrigering. När hon valdes till Israels representant vaknade landets alla ultraortodoxa och högerspöken och krävde att artisten skulle bytas ut. De kallade Dana alla möjliga nedlåtande tillmälen under Guds sol och sångerskan utsattes för regelrätta mordhot.
Europas församlade press och kommentatorer reagerade inte speciellt mycket bättre. Det lades ett enormt fokus på Dana och hennes kropp och eventuella könsorgan, hennes identitet reducerades till en gimmick eller ett pr-trick. Transfobin levde och frodades och överskuggade allt annat.
Väl på plats i Birmingham visade Dana att det inte bara var frågan om sensationsmakeri. Även om hon själv inte var världens säkraste sångerska var "Diva" en stark låt och den kommersiella hit tävlingen så väl behövde. Efter en tät omröstning där fyra länder in i det sista slogs om segern stod Israel som segrare för tredje gången. Dana hade visat sig starkare än alla hatiska röster på hemmaplan.
"Diva" blev en stor hit i många länder och Dana blev ett omskrivet fenomen. Dörren stod öppen för en internationell karriär som dessvärre slarvades bort när det nya materialet på engelska dröjde för länge.
Dana International förblev ändå ett stort namn hemma i Israel och är än idag den enda deltagaren genom tiderna som är öppet trans (se artikeln om Dany Dauberson som tävlade för Frankrike 1956 här, se artikeln om Angela Morley som dirigerade Storbritanniens bidrag 1962 här).
Dana skulle komma tillbaka flera gånger - som låtskrivare 2008 och som artist 2011 - med varierad framgång.
Dana International / Diva (Israel 1998)
1:a plats av 25 bidrag i Birmingham
Dana International / Diva (Israel 1998)
1:a plats av 25 bidrag i Birmingham
I have said this before and I will say it again.
SvaraRaderaThe 1998 contest is the the year Eurovision came officially out of the closet.
The fact that the contest won by a transgender, is miracle on its own, but serve as proof for just that