1980 hade han skrivit "Bye Bye" för systrarna Lecia & Lucienne - Lecia skulle några år senare få internationell framgång som ena halvan av popduon Laban - och var själv tillbaka i elden 1981.
Till följd av att den danska ekonomin var ansträngd lagade man en fattigmansversion av den nationella finalen med riktigt låg budget och bara fem tävlande bidrag. Mellan dessa fem talades det mycket pengar och kristider och programmet saknade helt röstningssekvens: när resultatet var klart ropades vinnaren ut helt enkelt.
Debbie Cameron hade varit med och sjungit kör redan i Jerusalem och fick nu träda fram som Tommys duettpartner. Hon hade kommit till Danmark från Miami som 17-åring och snabbt etablerat sig som ett yrväder i dansk showbiz. Hennes mamma Etta Cameron hade hamnat i Danmark efter att ha smugglats ut ur Östtyskland, där hon tvingats stanna i flera år efter att ha förlorat sitt pass i samband med en konsert i Östberlin.
"Krøller eller ej" var en hyllningssång till alla barn - de egna och andras - som man älskar oavsett de har rakt hår eller lockigt. Ett ganska oväntat tema på en låt med tydliga discoinfluenser, kan tyckas. Och där ligger bidragets stora svaghet: en total oförmåga att bestämma sig för vad man vill vara.
Debbie Cameron - flankerad av två hurtiga dansare - gör ett snyggt och internationellt shownummer medan Tommy å sin sida tillsammans med syskonen Michael och Ianne Elo mer kändes som en dansktoppsorkester, lätt inspirerad av Frälsningsarmén.
På samma sätt bäddar det dramatiska introt och den fångande versen för något helt annat än den lättviktiga refräng som följer. Inte dåligt men förvirrande och poängen i Dublin blev därefter. Hade det hela fungerat bättre om Debbie Cameron fått göra låten på egen hand? Och kanske med en annan text?
Debbie Cameron har i efterhand berättat hur hon hört representanter för BBC erkänna att man skulle ha saboterat andra länders framträdande i direktsändning för att säkra en brittisk seger. Det är svårt att bevisa om det stämmer eller inte, men ingenting hade nog hjälpt Danmark särskilt mycket högre upp i resultatlistan.
Efter närmare tio år i rampljuset drog sig Debbie Cameron tillbaka och satsade på en betydligt mindre karriär under ett par år. På senare år har hon åter uppträtt på större scener - inte minst som del av en hyllningskonsert med Tommy Seebachs material - och har lånat sin röst till såväl techno som hårdrock. Dessutom har hon undervisat i sångteknik och engagerat sig i Copenhagen Jazz Festival.
Uppdatering 30 september 2018
Tidigare stod det i texten att de danska dansarna var systrarna Lei och Lupe Moe, som med åren skulle bli en riktig institution inom den danska melodifestivalen, men det har visat sig inte stämma. Systrarnas första utflykt i den internationella hetluften var bakom Gry Johansen 1983.
Tommy Seebach & Debbie Cameron / Krøller eller ej (Danmark 1981)
Delad 11:e plats av 20 bidrag i Dublin
Debbie Cameron hade varit med och sjungit kör redan i Jerusalem och fick nu träda fram som Tommys duettpartner. Hon hade kommit till Danmark från Miami som 17-åring och snabbt etablerat sig som ett yrväder i dansk showbiz. Hennes mamma Etta Cameron hade hamnat i Danmark efter att ha smugglats ut ur Östtyskland, där hon tvingats stanna i flera år efter att ha förlorat sitt pass i samband med en konsert i Östberlin.
"Krøller eller ej" var en hyllningssång till alla barn - de egna och andras - som man älskar oavsett de har rakt hår eller lockigt. Ett ganska oväntat tema på en låt med tydliga discoinfluenser, kan tyckas. Och där ligger bidragets stora svaghet: en total oförmåga att bestämma sig för vad man vill vara.
Debbie Cameron - flankerad av två hurtiga dansare - gör ett snyggt och internationellt shownummer medan Tommy å sin sida tillsammans med syskonen Michael och Ianne Elo mer kändes som en dansktoppsorkester, lätt inspirerad av Frälsningsarmén.
På samma sätt bäddar det dramatiska introt och den fångande versen för något helt annat än den lättviktiga refräng som följer. Inte dåligt men förvirrande och poängen i Dublin blev därefter. Hade det hela fungerat bättre om Debbie Cameron fått göra låten på egen hand? Och kanske med en annan text?
Debbie Cameron har i efterhand berättat hur hon hört representanter för BBC erkänna att man skulle ha saboterat andra länders framträdande i direktsändning för att säkra en brittisk seger. Det är svårt att bevisa om det stämmer eller inte, men ingenting hade nog hjälpt Danmark särskilt mycket högre upp i resultatlistan.
Efter närmare tio år i rampljuset drog sig Debbie Cameron tillbaka och satsade på en betydligt mindre karriär under ett par år. På senare år har hon åter uppträtt på större scener - inte minst som del av en hyllningskonsert med Tommy Seebachs material - och har lånat sin röst till såväl techno som hårdrock. Dessutom har hon undervisat i sångteknik och engagerat sig i Copenhagen Jazz Festival.
Uppdatering 30 september 2018
Tidigare stod det i texten att de danska dansarna var systrarna Lei och Lupe Moe, som med åren skulle bli en riktig institution inom den danska melodifestivalen, men det har visat sig inte stämma. Systrarnas första utflykt i den internationella hetluften var bakom Gry Johansen 1983.
Tommy Seebach & Debbie Cameron / Krøller eller ej (Danmark 1981)
Delad 11:e plats av 20 bidrag i Dublin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar