Om den språkliga variationen var en medveten strategi eller inte verkar ingen kunna svara på. Kanske hade de identifierat att det var dags att sjunga på italienska för att komplettera språkpaletten? Kanske tyckte de bara att något i melodin gjorde att den skulle passa bra på italienska?
I vilket fall kallade man in en textförfattare som skulle bli mycket framgångsrik och leverera flera av Schweiz bästa bidrag någonsin i ESC.
Nella Martinetti föddes i kantonen Ticino - Schweiz italienskspråkiga hörn - och hade börjat sin bana som schlagersångerska på 1970-talet innan hon alltmer sadlade om och ägnade sig åt Volksmusik, en trallvänlig blandning av schlager och tyrolsk folklore. Dessutom skrev hon gärna texter åt andra.
Efter två mer lättsamma och vimsiga bidrag var "Io senza te" en återgång till det mer sofistikerade stuk trion visat upp vid sin debut 1971: en elegant och förförisk ballad med en stor dos panflöjt i arrangemanget. Nu var Peter, Sue & Marc en av de allra största favoriterna till slutsegern och i röstningen hade man chans att vinna ändå fram tills Sverige som sist röstande land bara gav en enda poäng och grusade förhoppningarna.
Sett i backspegeln borde nog "Io senza te" ha vunnit, men föll kanske på det något präktiga och ospännande framträdandet. Låten blev ändå populär på många håll och en av gruppens mest framgångsrika och älskade.
Istället för att försöka bygga vidare på framgången beslutade man sig för att avrunda den gemensamma karriären och senare samma år upplöstes trion. Peter Reber fortsatte sin bana som låtskrivare och producent, medan Sue och Marc satsade på mindre framgångsrika solokarriärer.
2015 hamnade Peter, Sue & Marc återigen i rampljuset då musikalen Io senza te - byggd på deras gemensamma hitkatalog - gjorde succé och sågs av drygt 120.000 människor.
Peter, Sue & Marc / Io senza te (Schweiz 1981)
4:e plats av 20 bidrag i Dublin
Nella Martinetti föddes i kantonen Ticino - Schweiz italienskspråkiga hörn - och hade börjat sin bana som schlagersångerska på 1970-talet innan hon alltmer sadlade om och ägnade sig åt Volksmusik, en trallvänlig blandning av schlager och tyrolsk folklore. Dessutom skrev hon gärna texter åt andra.
Efter två mer lättsamma och vimsiga bidrag var "Io senza te" en återgång till det mer sofistikerade stuk trion visat upp vid sin debut 1971: en elegant och förförisk ballad med en stor dos panflöjt i arrangemanget. Nu var Peter, Sue & Marc en av de allra största favoriterna till slutsegern och i röstningen hade man chans att vinna ändå fram tills Sverige som sist röstande land bara gav en enda poäng och grusade förhoppningarna.
Sett i backspegeln borde nog "Io senza te" ha vunnit, men föll kanske på det något präktiga och ospännande framträdandet. Låten blev ändå populär på många håll och en av gruppens mest framgångsrika och älskade.
Istället för att försöka bygga vidare på framgången beslutade man sig för att avrunda den gemensamma karriären och senare samma år upplöstes trion. Peter Reber fortsatte sin bana som låtskrivare och producent, medan Sue och Marc satsade på mindre framgångsrika solokarriärer.
2015 hamnade Peter, Sue & Marc återigen i rampljuset då musikalen Io senza te - byggd på deras gemensamma hitkatalog - gjorde succé och sågs av drygt 120.000 människor.
Peter, Sue & Marc / Io senza te (Schweiz 1981)
4:e plats av 20 bidrag i Dublin
Nej, rätt låt vann i Dublin.
SvaraRaderaJag har mycket svårt för "Io senza te".
Jag får absolut hålla med om att detta blev präktigt och ospännande.
SvaraRaderaJag kan bara bli påmind av Schweiz intetsägande bidrag 1984.
Men av någon anledning älskar alla utom jag den tråkiga "Io senza te".
Peter, Sue & Marc var utan tvekan större artister än Rainy Day.
Men i slutändan kunde de inte få mig intresserad av den här låten.
Särskilt som åtskilliga andra bidrag från 1981 var så mycket bättre.
"Les illusions de nos vingt ans" och "Trödler & Co" var också bättre.