Någonstans hade någon helt klart insett att det skulle krävas lite mer satsning för att hålla kvar publiken framför tv-apparaterna. Dessutom hade såväl artister som låtskrivare börjat välja bort tävlingen till förmån för andra arenor. Ville man ha bättre låtar fick man lov att skapa ett bättre program.
Den nationella finalen hölls i Ålborg - Danmarks fjärde största stad, belägen där Limfjorden är som smalast. Nysatsningen till trots blickade sändningen ändå tillbaka, då två tidigare vinnare fick agera programledare: titelhållaren Anders Frandsen fick sällskap av Anne-Cathrine Herdorf (1987).
Även vinnaren var en gammal bekant. Lotte Nilsson slog igenom med dunder och brak då hon kom tvåa i den danska finalen 1983. Tillsammans med Bodil Agerschou bildade hon duon Snapshot som skulle komma att ge ut sex album tillsammans och delta hela fyra gånger (1983, 1984, 1988, 1989) i den danska finalen innan de gick skilda vägar 1990. Läs mer om Snapshot här.
Nu hade hon funnit sig en ny duettpartner i rocksångaren Kenny Lübcke och deras glada sång om hur lite otrohet och utomäktenskapligt sex inte gör någon skada för någon gick hem hos de telefonröstande danskarna. Texten gick inte hem i alla läger. Får man tro SVT:s kommentatorer Jesper Aspegren och Björn Kjellman hade en dansk präst velat anmäla sången för uppvigling.
Kanske var skandalen helt påhittad - danska Wikipedia ger vid handen att det var andra - mer religiösa - deltagarländer som sett rött inför texttemat.
Förhandsvideon gjorde ett visst intryck och åtminstone i svenska tidningar pekades Danmark ut som en mycket möjlig vinnare. I Malmö gav duon ett sympatiskt men lite torrt intryck - hela klädbudgeten verkade dessutom ha lagts på Lottes glitterklänning medan Kenny fått en ganska tråkig standardkostym - och den slutliga tolfteplatsen var en stor besvikelse.
Duon gav ut ett album tillsammans - ett ganska bra album, för övrigt - men publikens efterfrågan på schlager var ganska låg och de båda gick snart skilda vägar.
Lotte - ursprungligen Marcussen, numera Lotte Feder - hade framgång som programledare för barn-tv och drev senare en butik för barnmöbler medan Kenny i allt högre utsträckning fungerat som bakgrundssångare åt andra artister. Inte minst har han körat bakom flera danska bidrag i ESC.
Trots att den danska finalen varit förhållandevis stark hade tiden helt tydligt sprungit ifrån Dansk Melodi Grand Prix. Nästa år sjönk nivån på låtarna på nytt och vid ESC i Millstreet relegerades Danmark och fick stanna hemma från finalen 1994.
Förhandsvideon gjorde ett visst intryck och åtminstone i svenska tidningar pekades Danmark ut som en mycket möjlig vinnare. I Malmö gav duon ett sympatiskt men lite torrt intryck - hela klädbudgeten verkade dessutom ha lagts på Lottes glitterklänning medan Kenny fått en ganska tråkig standardkostym - och den slutliga tolfteplatsen var en stor besvikelse.
Duon gav ut ett album tillsammans - ett ganska bra album, för övrigt - men publikens efterfrågan på schlager var ganska låg och de båda gick snart skilda vägar.
Lotte - ursprungligen Marcussen, numera Lotte Feder - hade framgång som programledare för barn-tv och drev senare en butik för barnmöbler medan Kenny i allt högre utsträckning fungerat som bakgrundssångare åt andra artister. Inte minst har han körat bakom flera danska bidrag i ESC.
Trots att den danska finalen varit förhållandevis stark hade tiden helt tydligt sprungit ifrån Dansk Melodi Grand Prix. Nästa år sjönk nivån på låtarna på nytt och vid ESC i Millstreet relegerades Danmark och fick stanna hemma från finalen 1994.
Uppdaterad 4 juni 2024
Lotte Nilsson & Kenny Lübcke / Alt det som ingen ser (Danmark 1992)
12:e plats av 23 bidrag i Malmö
Lotte Nilsson & Kenny Lübcke / Alt det som ingen ser (Danmark 1992)
12:e plats av 23 bidrag i Malmö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar