Det var egentligen meningen att Malta bara skulle fått vara med 1991 - då Nederländerna stod över finalen som hölls samma dag som man hedrade minnet över de stupade i andra världskriget - för att sedan kliva av tåget på nytt. I efterhand ter sig hela den tanken både grym och absurd, att man skulle kasta ut ett enda land i kylan som om de vore mindre värda än alla andra.
Till all lycka knep man en överraskande sjätteplats i Rom och nu hade ingen längre hjärta att be malteserna fara och flyga. Högst motvilligt accepterade EBU att startfältet nu utökades till 23 bidrag för första gången. Om någon tyckte att det var ohemult många låtar måste de ju fått närmast panik bara ett år senare då antalet bidrag svällde igen.
I Rom hade Georgina Abela sjungit sin make Pauls komposition tillsammans med Paul Giordimaina. Nu hade hon själv skrivit en stor och pampig musikalballad men överlät mikrofonen till ögruppens kanske största primadonna.
Mary Spiteri föddes 1947 i Naxxar och var en erfaren och etablerad artist med internationell erfarenhet. Hon hade deltagit framgångsrikt i Tokyo Music Festival och hade två gånger tidigare - 1971 och 1975 - försökt representera Malta i Eurovision Song Contest. I den nationella finalen framfördes samtliga bidrag två gånger - en gång på engelska och en gång på maltesiska - men det var aldrig tal om att sjunga på något annat än engelska i Malmö.
Mary fick spela in en snygg och charmig förhandsvideo där man tydligt kunde se att det lokala flygbolaget Air Malta nu sponsrade de nationella bidragen. De närmaste tio åren skulle man få se många flygplan dyka upp på alltmer forcerade sätt i de maltesiska videorna.
I Malmö gjorde Mary stor entré i en festblåsa av ett slag som nästan bara finns i schlagerfestivaler och brände av den längsta not som hörts i hela tävlingens historia (åtminstone om man får tro den statistik som presenterades under ESC i Köpenhamn 2014). Dessutom fick hon vokalt stöd av samma svenska körsångare som hjälpt Carola till seger året innan.
Malta imponerade på Europa och fick resa hem med en bronspeng i bagaget och med ett nytt, förstärkt självförtroende. Även om det gått både upp och ned i placeringarna genom åren kan ingen ta ifrån Malta att de presterat fantastiskt väl med tanke på sin ringa storlek.
Mary Spiteri / Little Child (Malta 1992)
3:e plats av 23 bidrag i Malmö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar