10 april 2021

Through My Window / Estland 2006

Estland hade tappat bettet och hade floppat tre år i rad. Varför gick det plötsligt så illa? Vad gjorde man för fel och kunde man på något sätt rätta till det hela? Senast man fått en bra placering - på hemmabanan i Tallinn 2002 - hade man använt sig av en svensk artist? Var det hemligheten?

Två av landets ledande låtskrivarteam hade åtminstone dragit den slutsatsen och hyrt in sångerskor som utmärkt sig i den svenska tv-serien Fame Factory. Priit Pajusaar (1996, 1999, 2004) hyrde in Carola Szücs medan Pearu Paulus (2000, 2002) bad vinnaren Sandra Oxenryd att sjunga hans låt.

Estlands varma blick mot Sverige var inte någon ny idé. De drygt 150 år då Estland lydde under den svenska kronan kallas i den estniska historieskrivningen för "den gyllene svenska tiden". 

Att tänka svenskt var ändå inte den enda möjligheten. Efter att ha kommit på fjärde plats i Stockholm 2000 hade Ines avvecklat samarbetet med Pearu Paulus, uppfunnit sig själv på nytt och blivit landets hetaste popstjärna. Nu ställde hon upp på nytt med den egenhändigt skrivna "Iseendale" ("För din egen skull") - med en distinkt doft av Coldplay i arrangemanget - och blev genast skyhög favorit att vinna.

Att låta esterna själva välja vinnare med sina telefoner hade inte funkat så bra som man hoppats de två senaste åren och istället hade man återinfört en jury bestående av internationella experter. De såg också ut att välja Ines ända fram till Kobi Oshrat från Israel gav "Iseendale" två poäng och Sandra Oxenryd en tolva. 

Åtskilliga hakor tappades när den blonda svenskan vann och reaktionerna i pressrummet var långt ifrån särskilt hjärtliga. Året efter var telefonröstningen tillbaka igen.

”Through My Window” var byggd på i princip ett enda riff, oblygt plockat rakt ifrån Abbas ”Does Your Mother Know”. Annars var den en logisk fortsättning på Estlands bidrag från 2000 och 2002, men tiden hade gått vidare och formulan började kännas rätt ospännande.

Sandra Oxenryd gjorde ingenting fel och jobbade hårt men till skillnad från Sahlene lyckades hon aldrig övertyga den estniska publiken om att hon var en av dem. Trots ett solitt och energiskt framträdande i Aten blev det ännu en estnisk flopp i semifinalen och nu började hemmapubliken misströsta på allvar.

Sandra Oxenryd lyckades aldrig etablera sig som soloartist, varken i Estland eller i Sverige. Inte heller i Polen - 2008 ställde hon upp även i den polska finalen. Hon har ändå hållits kvar i branschen där hon spelat musikal och körat bakom andra artister.

Estland hade inte tappat tron på Sverige helt och valde 2019 att för tredje gången skicka en svensk artist som representant till ESC.


Sandra Oxenryd / Through My Window (Estland 2006)
18:e plats av 23 bidrag (semifinal) i Aten

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag kan ju ännu idag undra vad som gick fel här.
    Det var nog en blandning av två faktorer.
    Man får komma ihåg att startfältet 2006 var riktigt starkt.
    Så då måste några bra låtar komma på efterkälken också.
    Men jag skulle nog ha placerat någon annan på 18:e plats i semifinalen.
    Men jag tror ju också att Sandra var för mycket en Sahléne nr 2.
    Det gjorde att folk inte var så sugna på att rösta på henne.
    Men det var absolut synd på rara ärtor...

    SvaraRadera