2 februari 2021

À force de prier / Luxemburg 1963

Karriären kunde ha tagit slut innan den ens hade börjat. Mellan studierna i sång vid Atens konsevatorium sjöng unga Ioanna "Nana" Mouskouri jazz på olika klubbar i den grekiska huvudstaden. När hennes lärare fick nys om det förbjöd de henne från att skriva sina tentor och hon fick ingen examen.

Tur att Nana faktiskt hade talang för sång och klarade sig ändå. Hennes säregna röst har hon själv förklarat med att bara det ena av hennes stämband fungerar, något som skulle ge henne en originell och egen klang. 

Efter att ha gjort sig något av ett namn på hemmaplan flyttade Nana med sin familj till Paris 1960. Året därpå fick hon sin första stora hit med "Weiße Rosen aus Athen", och 1962 bjöd ingen mindre än Quincy Jones hennes till New York för att spela in en skiva på engelska.

Luxemburg - ett land med fingret på pulsen, med en av Europas mest framgångsrika radiostationer på sitt territorium - anade säkert potential och valde ut Nana att representera dem vid ESC i London. 

"À force de prier" ("Genom att be") hörde till favoriterna att vinna om man får tro de svenska tidningarna men landade på en modest åttondeplats. Uppgifterna går isär om hur populär låten faktiskt blev efteråt men den har inte blivit någon av Nanas riktiga evergreens. Hade det varit bortkastad möda att ställa upp i tävlingen?

Verkligen inte. Även om segern uteblev imponerade Nana på åtminstone två personer med avgörande betydelse för hennes karriär.

Yvonne Littlewood - BBC:s första kvinnliga tv-producent och ansvarig för ESC 1963 - blev tagen av Nanas speciella närvaro, utseende och röst. Några år senare erbjöd hon Nana en egen programserie på BBC: "Presenting... Nana Mouskouri" blev en långkörare och mycket uppskattad av tittarna.

Enligt legenden ska även låtskrivaren Michel Legrand fått upp ögonen för henne i samma veva. Han skrev "Les parapluies de Cherbourg" för henne och nu fick hon anses etablerad på allvar.

Idag är Nana Mouskouri en av alla tiders bäst säljande artister. Hon har spelat in över tvåhundra album på minst tolv olika språk och sannolikt vet ingen hur många skivor hon sålt totalt. 

2010 bestämde sig Nana för att avbryta sin pensionering och återvända till scenen för att dra positiv uppmärksamhet (och pengar) till sitt hemland Grekland som drabbats oerhört hårt av finanskrisen.


Nana Mouskouri / À force de prier (Luxemburg 1963)
8:e plats av 16 bidrag i London

4 kommentarer:

  1. Her performance in the Eurovision Song Contest was taken notice by Harry Belafonte, who was a major force in making Nana Mouskouri a popular performer in the USA. So her Eurovision experience opened many doors to her future worldwide success.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jättebra inlägg, men är Legrands låt verkligen skriven till Mouskori då den används i filmen med samma namn och är ledmotivet till den samt sjungen med text i filmen? Intressant med The Umbrellas of Cherbourg, en av klassikerna i filmhistorien, är att Isabelle Aubret var castad i rollen, men var med om en bilolycka (som du skrev om i La Source-inlägget) och kunde ej delta. Så rollen gick till Deneuve och vips så var Deneuve en världsikon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det låter lite underligt. Men Nana var en av de första som spelade in den, kanske att kompositören erbjöd den till henne? Undrar om jag borde skriva om den biten.
      Stort tack, förresten!

      Radera
  3. Mouskouri sjöng inte låten i filmen, men på skivan var det hennes version som blev en hit.

    SvaraRadera