Norge hade vunnit en förkrossande seger i Moskva 2009 med en högst egen och originell låt för att året efter göra en slät figur på hemmaplan med en betydligt mer standardiserad ballad. Slutsatsen man kunde dra av detta är naturligtvis att originella bidrag har större chans att slå an internationellt.
Stella Mwangi föddes 1986 i Nairobi och kom till Norge som femåring. Hon hade börjat med musik tidigt och hennes debutskiva hade uppmärksammats i Senegal, Gambia och det andra hemlandet Kenya. Hon var inte särskilt känd hemma i Norge och bestämde sig för att använda Melodi Grand Prix för att ändra på det.
"Haba Haba" - det första norska bidraget framfört delvis på swahili - handlade om hur Stellas farmor sagt till henne att hon kan bli vad hon vill bara hon fokuserar och går mot sitt mål ett litet steg i taget.
Efter segern i den norska finalen utlöstes en våg av upprörda kommentarer från norrmän som tyckte att de norska bidragen borde vara mer traditionellt norska, något som i sin tur utlyste en debatt om rasism och djupt rotade fördomar bland norrmän. Stella Mwangi själv avböjde vänligen men bestämt att kommentera några påhopp då hon gästade Fredrik Skavlans talkshow efter finalen.
I Düsseldorf räknades Norge till en av de stora favoriterna och förvåningen var stor på flera håll då Norge inte fanns med bland de tio som kvalat vidare från den första semifinalen. Ännu fler hakor föll då det senare visade sig att "Haba Haba" kommit så lågt som trea från slutet.
Kanske borde man kanske inte ha blivit så förvånad. Låten är glad och smittande men minst en minut för lång - på slutet upprepar den sig själv på tok för många gånger utan att någonting egentligen händer.
Hemma i Norge blev skivan ändå väldigt populär men förblir Stella Mwangis enda placering på de lokala hitlistorna. Efter finalen gick hon tillbaka till en mindre hitvänlig musik och inte minst till sin ursprungliga roll som rappare.
Stella Mwangi / Haba Haba (Norge 2011)
17:e plats av 19 bidrag (semifinal) i Düsseldorf
En ESC-recensent i svensk press skrev efter Stella Mwangis misslyckande att Europa förmodligen var fullt av rasism i TV-sofforna och att det var därför Norge inte gick vidare. Jag tror själv att det hade andra orsaker, och störde mig högeligen på det där uttalandet, då jag anser att de som allra mest utmärker sig för en nedlåtande och smårasistisk inställning till andra länders musik är ESC-recensenter i svensk press. ;) (Men tyvärr missade jag tillfället att ge recensenten svar på tal.)
SvaraRaderaJag tror rentav att många i Sverige inte alls hade uppskattat "Haba Haba" om det inte varit för att det var just Norges bidrag. Om det kommit från t.ex. Slovakien istället så hade de flesta inte alls fattat, utan bara reagerat med förvirring och kanske hån. Men detta har jag naturligtvis inget bevis för.
Också på plats i Düsseldorf spekulerades det i om Norge och San Marino skulle ha misslyckats pga sångerskornas hudfärg och att framför allt östra Europa skulle vara väldigt rasistiskt. Året efter vann Loreen och sedan dess har jag inte hört det argumentet på nytt.
Radera