I Sverige hade den nationella uttagningen till Eurovision Song Contest snabbt blivit en populär hitfabrik med höga tittarsiffror. De flesta år var Melodifestivalen till och med större hos de svenska tittarna än den internationella versionen. 1989 skulle den bli större än någonsin tidigare.
Globen var Stockholms nya stolthet - en imponerande arena som förutom att vara världens största sfäriska byggnad dessutom varit rejält kontroversiell på hemmaplan. Passade den alls in i stadsbilden eller gjorde den Stockholms skyline ful?
Efter en hel del finansiella problem och en rekordsnabb byggperiod invigdes Globen med en stor konsert i februari 1989 och bara två veckor senare avgjordes Melodifestivalen där. Man kan gissa att många ville synas i den nya spektakulära arenan och startfältet var ovanligt fullt av stjärnor.
Ska sanningen fram blev ett par av stjärnorna inte riktigt stora förrän ett par år senare - Lisa Nilsson och Sofia Källgren, till exempel - men bland de väletablerade fanns Lili & Susie, Anders Glenmark, Thomas "Orup" Eriksson och Tommy Nilsson - de två sista var Sveriges just då i särklass mest populära manliga artister.
Att fylla Globen skulle visa sig vara förvånansvärt svårt. För de flesta var Melodifestivalen ännu något man såg på tv och tanken på tävlingen som ett live-evenemang hade inte vaknat ännu. Trots att stora mängder biljetter lottade ut - exempelvis i tv-programmet Zick Zack - stod tusentals stolar tomma nör sändningen började.
Publiken på plats och framför tv-apparaterna fick sig en riktig thriller till livs: röstningen blev tät och spännande och avgjordes inte förrän i sista omgången. "Upp över mina öron" med Eriksson-Glenmark fick stryk på mållinjen av Tommy Nilssons "En dag" - skriven av landets hetaste låtskrivare Ola Håkansson, Tim Norell och Alexander Bard.
Dessutom fick Tommy betydande hjälp av fem kända kollegor som bildade kör: Vicki Benckert, Tommy Ekman, Jean-Paul Wall och - framför allt - Ankie Bagger och Jerry Williams hjälpte till att öka förväntningarna på låten och bidra till att höja hela paketet till nya höjder.
På plats i Lausanne skulle allting falla på plats ännu mer: den annars inte särskilt märkvärdiga orkestern lyckas arbeta upp en riktigt imponerande styrka och med hjälp av ett halsbrytande snyggt bildarbete blev "En dag" ett av Sveriges i särklass bästa bidrag någonsin. Med en bättre jury kunde det hela lätt slutat med en tredje seger.
Trots alla framgångar blev Tommy Nilssons verkliga storhetstid förvånansvärt kort. Själv har han i efterhand konstaterat att det var en dum idé att följa upp en superhit på svenska med ett album helt på engelska - där hitlåten till råga på allt saknades. Trots att resten av karriären haft både toppar och dalar har Tommy Nilsson ändå en hitkatalog som borde göra de flesta gröna av avund.
Tommy Nilsson / En dag (Sverige 1989)
4:e plats av 22 bidrag i Lausanne
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar