Det hade buats förr om åren också. Inte minst åt isländska Silvia Night, men också åt andra bidrag och allra mest åt alltför vänskapligt sinnade tolvpoängare. Men i Köpenhamn nådde buandet nya nivåer av stormstyrka.
Bara två månader före finalen - under februari och mars 2014 - hade ryska trupper tågat in i Krim och satt halvön under ryskt styre. Den 18 mars 2014 införlivades Krim i den ryska federationen under högljudda protester och kraftfulla internationella fördömanden. Om Ryssland under flera år varit en politisk bråkstake hamnade man nu rakt ut i den diplomatiska kylan.
När rysk tv presenterade sitt internt utvalda bidrag lät inte kritiken vänta på sig. Inte nog med att texten innehöll en provocerande uppmaning till världen att visa mer kärlek kunde man tolka andra textrader som anspelningar om Krimkonflikten.
Sjöng gjorde de 17-åriga tvillingsystrarna Masja och Nastia Tolmatjova som redan åtta år tidigare vunnit Junior Eurovision med "Vesennij jazz". När Moskva stod värd för tävlingen inledde systrarna den första semifinalen med ett uppträdande. Nu hade de arma flickorna utsetts till att agera kanonmat och bli de som fick klä skott för världens antipatier mot den ryska politiken.
Att publiken buade ut flickorna var troligtvis ingenting den ryska tv:n hade några större problem med. Gissningsvis var det narrativ man var ute efter just att låta den rena, oförstörda ryska ungdomen bli förnedrad av det depraverade och omoraliska Europa som dessutom röstade fram en skäggig man i klänning som vinnare. Att systrarna lämnade scenen gråtandes var inget högt pris för en propagandaseger.
Frågan är om artisterna själva insåg vad de utsatte sig själva för genom att åka till Köpenhamn. Och så kvarstår den eviga diskussionen om det är rätt att bua ut ett bidrag på politiska grunder. Systrarna Tolmatjova hade ju knappast varken invaderat grannländer eller röstat igenom kontroversiella ryska lagar och ändå fick de ta smällen.
Om man ställer upp i ESC representerar man inte bara sig själv utan även landet man tävlar för. Särskilt om man tävlar för ett land där det tävlande tv-bolaget står regeringen nära och styrs på politiska grunder.
Masja och Nastia har fortsatt att sjunga och att ge ut musik men hör knappast till toppskiktet av ryska popartister. Det är ofta tungt för barnstjärnor att växa upp och i likhet med exempelvis Sophie & Magaly visade de sig helt enkelt vara aningens för begränsade rent artistiskt.
Tolmachevy Sisters / Shine (Ryssland 2014)
7:e plats av 26 bidrag (final) i Köpenhamn
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar