10 augusti 2023

Taboo / Malta 2018

Under många år verkade det som att Malta förr eller senare var på väg att bli en riktig sensation inom ESC: en mikrostat som visar framfötterna, som ofta lyckas få bra placeringar sin litenhet till trots. Frågan var bara när malteserna skulle lyckas ta sin första seger. 2018 kändes det scenariot redan väldigt avlägset. 

Med åren hade Malta börjat misslyckas allt oftare och använde sig allt oftare av låtar inköpta från något annat håll istället för att anlita inhemska låtskrivare. Även 2018 års final var öppen för låtskrivare från hela världen och vinnare blev en person som redan vunnit hela den internationella finalen i stor stil.

"Euphoria" var en fantastisk vinnare som dessutom fick enorm framgång på hitlistorna över hela Europa. Då var det lätt att glömma att Thomas G:sons främsta egenskap genom åren inte varit att skriva internationella hits. Det han gjorde bäst var att hamra till ett stort antal låtar som kunde delta i Melodifestivalen: alla var inte bra, alla var inte framgångsrika, men G:sons namn nämndes ofta i tv och alla låtarna låg med på Melodifestivalens samlings-CD som alltid sålde bra.

Om man trodde att "Euphoria" skulle ändra på hans tillvägagångssätt - att börja skriva mer fokuserat med sikte på hitlistor - så misstog man sig. Om något funkar för en, varför skulle man ändra det? G:son fortsatte att ösa ur sig bidrag för Melodifestivalen, ofta med begränsad framgång.

"Taboo" - som vann Maltas uttagning - kändes som vilken G:son-låt som helst i Melodifestivalen: den hade en hook, den hade en refräng och hade en rätt okej produktion. Men den kändes också ofärdig, som en schysst idé som ingen haft tid att utveckla vidare.

Christabelle Borg var en 26-åring från Mġarr som sjungit i flera år och som försökt representera Malta i såväl Junior Eurovision som i vuxenvarianten. Vid det här laget var sången ganska långt ett sidospår i hennes karriär och på sociala medier beskriver hon sig själv som "entreprenör" snarare än artist.

I Lissabon hade man satsat stora pengar på skärmar, eld och lasereffekter medan Christabelle ganska långt kändes som just en entreprenör som sjunger lite grann för skojs skull. Ingen gör något direkt fel men slutresultatet är inte särskilt engagerande och Europas tittare lät sig inte övertygas: Malta fick respass redan i semifinalen.

Efter det verkar det som att intresset från andra länder att köpa G:sons låtar svalnat rejält. Med undantag för Frankrikes utvalda låt 2020 - då tävlingen ställdes in - skulle inte G:son ha någon låt med i ESC på nytt förrän Loreen tog sin andra seger i Liverpool 2023.


Christabelle / Taboo (Malta 2018)
13:e plats av 18 bidrag (semifinal) i Lissabon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar