11 januari 2022

Forever / Vitryssland 2018

Regelboken för Eurovision Song Contest har vuxit till sig med åren. Från början fanns det bara ett par få regler men när fler länder anslöt sig fick man lov att bestämma vissa regler för att alla skulle tycka att tävlingen var rolig och så rättvis en schlagerfestival bara kan vara.

En del regler hade skärpts med åren medan andra testats och förkastats eller mjukats upp. Få bestämmelser har förblivit exakt desamma genom hela tävlingens historia.

Borta i Belarus brydde man sig inte så mycket om regler. Inte så förvånande kanske i ett land där de som bestämmer varken värderar demokrati eller mänskliga rättigheter. 

Nikita Vladimirovitj Alekseev var en 25-åring från Kiev som ställt upp i flera tv-sända talangjakter innan han 2015 slog igenom stort med singeln "Pyanoye solntse" ("En berusad sol") som blev en stor hit i både Ukraina och Ryssland. Den fick draghjälp en dramatisk video där sångaren misshandlar och mördar sitt eget alter ego, och som säkert skulle ha skänkt en hel del glädje åt Sigmund Freud. 

Nu snurrade karriären igång på allvar med en mängd priser och en stor turné runt Ukraina. Han anmälde sig till Vidbir - Ukrainas nationella final - men drog sig snabbt ur bara för att visa sig utvald i Vitryssland istället. Bra taktik för att slippa den mördande konkurrensen i hemlandet, kan man tycka.

Snart nog uppstod polemik när det stod klart att tävlingslåten "Forever" framförts redan under Alekseevs turné, långt tidigare än EBU:s regler - som tydligt säger att inga tävlingsbidrag får ha framförts offentligt tidigare än 1 september året före de deltar - tillät. På tv:n i Minsk hade man redan diskat ett par bidrag som framförts för tidigt medan Alekseev fick stå kvar i startlistan. Nu hävdade flera deltagare att tävlingen var avgjord förhand och hotade med att hoppa av finalen.

I slutändan gick det precis som förväntat och Alekseev fick toppoäng från både juryn och tittarna. Man petade en del i låten och ändrade vissa små saker och menade att det på så sätt var en ny låt. Hur EBU bara kunde låta det passera är lite av en gåta. Kanske hoppades man helt enkelt att "Forever" inte skulle placera sig så högt i Lissabon.

I så fall hoppades man helt rätt. Det visade sig rätt snabbt att den färska popstjärnan var en skakig estradör som sjöng riktigt surt och att han dessutom bullat upp med ett för all del spektakulärt men något magstarkt nummer där han blev fullständigt sönderskjuten av rosor i direktsändning. Europa var inte på humör för mördarrosor och Vitryssland blev utan finalplats än en gång.

Alekseev hade ändå vunnit på sitt sätt då han senare samma år skrev kontrakt med den ryska avdelningen av Sony Music. Han har släppt en antal singlar men har ändå haft rätt modest framgång på de ryska listorna.

I november 2019 bestämde det svenska utrikesdepartementet att landet ifråga ska heta Belarus även på svenska men då den här bloggen enbart handlar om bidrag som tävlat före det officiella bytet används Vitryssland istället.


Alekseev / Forever (Vitryssland 2018)
16:e plats av 19 bidrag (semifinal) i Lissabon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar