12 augusti 2020

S.O.S / Cypern 1991

Rädslan för att ekologin ska kollapsa runt omkring oss är långt ifrån ny och under hela efterkrigstiden har drömmen om en mer hållbar utveckling genererat en hel del sånger med mer eller mindre äkta klimatångest.

Vinnaren av Cyperns andra tv-sända nationella final någonsin var en ovanligt besk karamell i genren med en ton minst lika frän som Västtyskland 1971

Texten kallar jorden för en galen komet där fåglarna dör runtomkring oss, fiskarna inte längre kan stanna i havet och alla människor står tysta och ser på. "Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till" är den sista textraden innan refrängen skickar ett nödrop rakt ut i rymden, ifall någon där skulle kunna höra och komma till undsättning.

Förhandsvideon visade upp sångerskan Elena Patroklou i diverse karga landskap och på scenen i Rom gjorde hon stor entré likt en grekiskspråkig Greta Thunberg i elegant galaklänning. Hjälp på scenen fick hon av bland andra den blivande veteranen Alex Panayi (Cypern 1995 och 2000) och låtskrivaren Kypros Charalambous.

Nog för att Elena hade lång erfarenhet själv. 23 år gammal stod hon nu på eurovisionsscenen för fjärde gången efter att ha agerat bakgrundssångerska 1983, 1987 och 1989. Det skulle dessutom gå riktigt bra: Cypern kasserade in två tolvor tidigt i röstningen och låg en stund på andra plats innan poängen sinade något.

Elena övertygade inte bara en och annan jurygrupp. Hon imponerade även på den framgångsrika gruppen Zig-Zag som raskt rekryterade henne som ny sångerska, ett jobb hon håller än idag.

2005 skulle hon ha varit gästsångerska på Cyperns bidrag i Kiev men backade ur i ett sent skede och lämnade plats åt Elina Konstantopoulou (Grekland 1995) istället.



Elena Patroklou / S.O.S (Cypern 1991)
9:e plats av 22 bidrag i Rom

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant som vanligt! Själv sätter jag denna som Cyperns bästa bidrag någonsin. Det är bara nåt över den explosiva refrängen och upprepandet av S.O.S som drar in lyssnaren i låten. Att Elena sedan är OTROLIGT elegant i sin blåsa och sina bijouterier gör ju inte saken värre. Det roliga är att Rom 91 är en stilmässigt väldigt sammansatt tävling, i likhet med London 77 när de flesta hade på sig rosa för att matcha scenografin. Hade RAI tagit in en egen stylist som deltagarna kunde använda sig av, månne?

    SvaraRadera
  2. Jag har lite svårt för den här låten, trots att den är okej.
    Det beror på att jag hellre skulle ha velat se Grekland i topp 10.
    Man kan nästan undra om jurygrupperna blandade ihop bidragen.
    De var ju på samma språk!

    SvaraRadera