20 maj 2021

I treni di Tozeur / Italien 1984

Vissa möten verkar närmast vara skrivna i stjärnorna och kan ändra någons liv fullständigt. Sångerskan Carla Bissi hade sjungit professionellt i flera år och släppt två album under namnet Alice Visconti utan att riktigt slå igenom. Karriären verkade i det närmaste vara över då Alice mötte Franco.

Franco Battiato hade tillbringat 60-talet och det tidiga 70-talet med att experimentera musikaliskt. Med åren rörde han sig alltmer mot ett mer kommersiellt popsound och fick med tiden en allt större publik. Han var eftertraktad av skivbolagen och hade stor frihet att göra i princip vad han ville. Tillsammans med den klassiskt skolade violinisten Guisto Pio skrev han en mängd odödliga italienska popklassiker.

När Battiato träffade Alice blev han övertygad om hennes potential och fixade henne ett nytt skivkontrakt. Nu började saker röra på sig: Alice - som för gott dumpade Visconti från sitt artistnamn - fick sin första stora hit med "Il vento caldo dell'estate" och vann Sanremo 1981 med den för tiden revolutionerande moderna "Per Elisa".

Nu var också Alice en stjärna i Italien och Europa och 1984 representerade hon Italien tillsammans med Battiato vid ESC i Luxemburg med "I treni di Tozeur" ("Tågen till Tozeur"). 

Om "Per Elisa" utmanat formen för hur man kunde låta i Sanremo gjorde "I treni di Tozeur" detsamma i ESC. En sävlig hymn i synthkläder som mynnade ut i tre operasångerskor som sjunger ett fragment ur Mozarts "Trollflöjten". Det lånet var en blinkning till "Per Elisa" som i sin tur var en parafras på Beethovens "Für Elise". 

Italien var en av storfavoriterna inför finalen men jurygrupperna runt Europa förblev förbluffande kallsinniga. Av arton länder som kunde rösta på Italien fick Alice och Battiato noll från nio och endast en etta från Norge. Finland och Spanien gav tolvor men slutpoängen räckte bara till en delad femteplats.

För mig är det alldeles oerhört, lite som om juryn 2012 skulle bestämt sig för att "Euphoria" varit för konstig och nollat den. En jury som inte kan fånga upp en kvalitetslåt med fingret på pulsen har inte så mycket i ESC att göra, kan man tycka. Publiken verkar ha hållit med och "I treni di Tozeur" blev inte bara en hit efter tävlingen - olikt många andra italienska bidrag blev den även etta på den inhemska topplistan.

Året efter spelade Alice in en hel skiva med låtar Battiato skrivit till sig själv och andra och fick enorm framgång med den. Singeln "Prospettiva Nevski" är en av hennes bäst säljande i Europa.

Efter det rörde sig de båda åt olika håll, med stor framgång, utan att någonsin avsluta samarbetet helt. Idag är Alice en av Italiens sanna ikoner, även om hon inte släppt ett nytt album sedan 2012.

Franco Battiato behöll sin upphöjda status och kallades allmänt "Il maestro" av den italienska musikindustrin. Vid sidan av sången har han också regisserat film, målat och skrivit flera operor. Franco Battiato avled - 76 år gammal - till följd av en längre tids sjukdom i maj 2021.


Alice & Franco Battiato / I treni di Tozeur (Italien 1984)
Delad 5:e plats av 19 bidrag i Luxemburg

5 kommentarer:

  1. Håller med, det var en smärre skandal att "I treni di Tozeur" inte placerade sig högre (eller vann)! Annars har jag inte lyssnat så mycket på den, men däremot är jag oerhört förtjust i "Prospettiva Nevski" - lyssnar då och då på den både i Alices version och Arja Saijonmaas. Underbara altröster i bägge fallen.
    Den senare tolkningen känns för övrigt extra skön i och med att det är en finsk sångerska som sjunger en svensk version av en italiensk låt som handlar om en gata i en rysk stad. Kan det bli mer Europa liksom ...? :) Även om den låten aldrig var med i Eurovision så fångar den på något sätt hela min Eurovision-känsla i ett nötskal just på grund av det. (Sedan är det förstås egendomligt att gatans italienska namnform behållits på svenska, den heter ju Nevskij Prospekt egentligen, men det får man väl ha överseende med.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pling - som skrev den svenska texten - var kanske inte så slängd i ryska? Eller så tyckte man att det lät ryskt när Arja sjöng det? Arjas version är också alldeles sublim, liksom hela Högt över havet-LP:n.

      Radera
  2. Du glömde nämna att låten använde som intro till SVT:s "Fräcka Fredag" 1988

    SvaraRadera
  3. Ironin i detta är ju att Euphoria bara blev nollad av ett enda land 2012, Italien. Den sänktes dessutom av juryn då tittarna iallafall ansåg att den var den åttonde bästa låten!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar nog inte den här låten lika mycket som många andra gör.
    Så jag tycker att den delade femteplatsen var rätt placering.

    SvaraRadera