Ingen kan väl klandra turkarna om de började tappa sugen efter sjutton år utan framgång? Vad man än hittade på blev det tummen ned och man hade nästan bara dåliga placeringar.
Nu hade de lokala stjärnorna tröttnat - ingen ville längre göra bort sig inför internationell storpublik - och de turkiska uttagningarna dominerades alltmer av okända talanger.
Inte var Aylin Vatankoş något känt namn för den stora publiken då hon vann den turkiska finalen 1992. Hon var en 22-årig musikstuderande från İzmir som nu gjorde sitt största framträdande hittills.
"Yaz bitti" ("Sommaren är över") var något så ovanligt som en glad turkisk reggaeschlager, skriven av Aldoğan Şimşekyay som själv var musiker och sångare. Han sjöng i kören bakom Aylin och bjöd på en sällsamt svajande koreografi tillsammans med sina söner Kemal och Uğur, och i mellanspelet brände han av ett par riktigt höga falsettoner.
I Malmö trodde ingen på turkisk framgång och SVT:s kommentator Björn Kjellman beskrev bidraget som "trevligt men lättglömt". I vanlig ordning hamnade Turkiet i den absoluta botten. Fler verkar ha lagt märke till att Aylin råkade visade underbyxorna då hon vinkade till publiken än själva låten.
Aylin Vatankoş blev aldrig någon stor stjärna men har fortsatt att göra musik sedan dess. Hon har släppt två album i eget namn och gav ut en singel så sent som 2020.
Också bröderna Şimşekyay har fortsatt med musik. Uğur gav ut en popskiva och spelade in ett par musikvideor 1998 men satsningen verkar inte ha fått någon fortsättning. Kemal skriver och producerar låtar främst för andra artister som Ebru Gündeş och Mustafa Sandal.
Aylin Vatankoş / Yaz bitti (Turkiet 1992)
19:e plats av 23 bidrag i Malmö
Tyvärr tycker jag att Turkiet förtjänade att floppa det året.
SvaraRaderaJag har liksom aldrig förstått mig på låten.