Maria-Anastasia ”Marianna” Efstratiou hade varit en lovande talang som bubblat under ytan i det grekiska musiklivet under hela 1980-talet. Hon hade spelat med i ”Pornografia” - en uppmärksammad musikal skriven av Manos Hadjidakis - och stundvis varit med i projektet Big Alice tillsammans med Kostas Bigalis (Grekland 1994).
1985 skrev Kostas Haritodiplomenos ”Talk About Love” för henne och försök gjordes att lansera henne internationellt som en del av den pågående Italo Disco-vågen. 1987 körade hon bakom Bang! vid ESC i Bryssel och två år senare representerade hon Grekland under eget namn i Lausanne och släppte ett poppigt debutalbum. Sedan blev det ganska tyst i ett par år.
Det var därför lite av en överraskning då grekiska ERT meddelade att Marianna skulle representera dem i Oslo 1996, med en låt skriven av hennes gamla bandkompis Kostas Bigalis. ”Emis forame to himona anixiatika” (”Vi bär vårkläder mitt i vintern”) presenterades för den grekiska publiken i en tv-special och fick sedan en förhandsvideo, där Marianna omsvärmades av diverse unga män, innan den arrangerades om rejält för skivversionen och Oslofinalen.
Marianna och låten verkade som gjorda för varandra men väl på plats började sångerskan hålla igen. ”Synd att hon inte vågar satsa lika hårt på scenen” skrev Per Bjurman i Aftonbladet efter att ha sett henne uppträda på den grekiska pressfesten i Oslo. Kanske stod förklaringen att finna i den grekiska delegationen, då Kostas Bigalis visade sig vara en rätt kolerisk typ.
Scenen i Oslo bestod i själva verket av tre olika scener - vilket skulle tillåta NRK en större variation av hur låtarna såg ut plus att det blev enklare att ställa kommande nummer i ordning - och Grekland hade tilldelats scenen längst bort från orkestern. I dokumentären ”Eurosong - it’s a killer” syns en mindre charmerande Bigalis lägga ut texten om hur detta förstörde hela deras framträdande. Möjligen höll Marianna tillbaka för att inte dra på sig av sin låtskrivares vrede?
Inte hjälptes framträdandet heller av den dansare som plötsligt glider in bakom sångerskan, av Annika Sundbaum-Melin i Aftonbladet liknad vid "en svettig skiva plastinpackad ost".
En femtondeplats var en rejäl besvikelse, men några veckor senare petades Grekland upp ett hack i listan efter att ett par av Spaniens poäng registrerats fel under röstningen. Då var det inte längre så många som noterade saken.
Marianna fokuserade mer på jazz och en mer anspråksfull repertoar. 1998 ställde hon upp med tre olika låtar i de grekiska semifinalerna utan att gå till final.
Marianna Efstratiou / Emis forame to himona anixiatika (Grekland 1996)
14:e plats av 23 bidrag i Oslo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar