7 oktober 2020

A Monster Like Me / Norge 2015

Att en liten sångtävling som föddes av en slump i televisionens absoluta barndom skulle leva och frodas och fira 60-årsjubileum var ändå ganska uppseendeväckande och en god anledning för NRK att bulla upp och göra en mer påkostad och spektakulär nationell final än på länge.

Nog för att det fanns anledning ändå. Året innan hade man försökt göra ett mer lo-fi och organiskt program med mindre glitter och mer närhet. Resultatet blev ramaskri i pressen och de sämsta tittarsiffror en norsk final någonsin haft. Dags att sudda ut och göra om. Folket krävde gala, då skulle folket få gala.

Det första steget var att fokusera allt krut och hela budgeten till en enda sändning. För första gången sedan 2005 ordnades inga semifinaler och urvalsjuryn plockade helt enkelt ut elva låtar som gick direkt till final.

Den riktigt stora karamellen var att Kringkastingsorkestret (KORK) bjöd på levande musik i programmet för första gången sedan 1984. Sedan dess hade den norska finalen spelats av mindre sättningar tills alla toner lades på band i slutet av 90-talet. Sex av de elva bidragen i Oslo Spektrum 2015 använde sig även av orkestern i tävlingen.

Skyhög favorit att vinna var "En godt stekt pizza" med Staysmann & Lazz som redan före finalen hade över en miljon spelningar på Spotify och som blev hela finalens största hit. Norrmännen hemma i soffan var kanske inte lika sugna på att visa upp just den Norgebilden i Wien och partylåten blev trea.

Istället var det Erlend Bratland som klickat till i stugorna i nästan hela Norge. Han hade slagit igenom sju år tidigare i programmet "Norske talenter" och gjorde nu comeback i rampljuset. "Thunderstruck" - skriven av Joy och Linnea Deb som två månader senare skulle vinna hela ESC för Sveriges räkning - var favorit i fyra av fem telefonröstningsområden.

Den sista regionen Østlandet - där ungefär halva Norges befolkning bor - tyckte annorlunda och med minimal marginal gick vinsten istället till "A Monster Like Me" med duon Mørland & Debrah Scarlett. I stundens hetta skrek Debrah Scarlett en glad svordom i direktsändning vilket ledde till en mindre folkstorm efteråt.

Vinnarduon hade det gemensamt att de båda var norrmän i exil som nu satsade på karriär i hemlandet. Kjetil Mørland var bosatt i Storbritannien där han skrivit låtar och spelat i bandet Absent Elk. Debrah Scarlett (egentligen Joanna Deborah Bussinger) var född i Basel i en norsk-schweizisk familj.

Låten och den suggestiva videon (enligt uppgift inspirerad av Henrik Ibsen) väckte ett visst intresse men de två sångarna lär ha fått slita och dra en del i sin låt innan de fick den att fungera på scenen. När kamerorna väl rullade i Wien satt allt där det skulle och för andra året i rad fick Norge en fin åttondeplats med sig hem. Hade startfältet varit lite mindre balladtungt kunde det säkert ha räckt ännu längre.

Den påkostade norska finalen och framgången i Wien till trots blev låten aldrig mer än en rätt modest hit på hemmaplan och såväl Mørland som Debrah Scarlett har haft svårt att hitta sig en självklar plats i den norska popvärlden. Helt tydligt räckte det inte att vinna Norsk Melodi Grand Prix för att etablera sig.

Kjetil Mørland ställde upp på nytt som artist 2019 och 2020 skrev han vinnarlåten "Attention" som aldrig fick tävla i ESC då finalen i Rotterdam ställdes in.



Mørland & Debrah Scarlett / A Monster Like Me (Norge 2015)
8:e plats av 27 bidrag (final) i Wien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar