18 maj 2024

I'm Alive / Albanien 2015

Sedan debuten 2004 hade Albanien varje år använt sin klassiska schlagerfestival - albanska Sanremo om man så vill - som nationell final. Den låt som segrat i Festivali i Këngës fick också biljetten ut i Europa, även om låtarna ofta fixats till och piffats upp och skrivits om för ESC.

Ingen regel utan undantag, dock. Elhaida Dani hade vunnit den inhemska ligan i december 2014 med låten "Diell" men två månader senare meddelades det kort att teamet bakom bidraget beslutat att dra sig tillbaka. Den ena låtskrivaren hade vägrat att överföra rättigheterna till albansk tv vilket i sin tur lett till osämja parterna emellan. "Diell" kastades ut i kylan.

Istället för att skicka tvåan till Wien höll RTSH fast i Elhaida som lyckligtvis hade en annan låt på lut som hon kunde tänka sig att tävla med. "I'm Alive" var skriven av Sokol Marsi (som även varit med och skrivit "Diell") och producerad av Darko Dimitrov.

Att det gick så fort att byta ut tävlingslåten verkar inte desto fler ha höjt på ögonbrynen över. Kanske hjälpte det att den nya låten togs emot ganska väl av eurovisionsfansen som överlag tyckte den lät mer samtida än albanska bidrag brukade.

Elhaida Dani var en erfaren 22-åring som två år tidigare gjort succé i den italienska versionen av The Voice, där hon slutligen vunnit hela tävlingen med över 70% av rösterna i finalen.

I Wien slog hon inte riktigt samma typ av knockout på varken tittare eller jury. Hon tog sitt land till final men fick där nöja sig med en ganska modest poängsumma.

Elhaida fortsatte att jobba i Italien under några år men återvände 2021 till sitt hemland och gjorde stor comeback med albumet "Zanin" och ett antal framgångsrika singlar.


Elhaida Dani / I'm Alive (Albanien 2015)
17:e plats av 27 bidrag (final) i Wien 

15 maj 2024

Only Teardrops / Danmark 2013

ESC hade skakats om rejält av "Euphoria". Inte bara hade Sverige äntligen fått en femte seger efter många års intensiva försök, men hela tävlingen hade fått en tydlig evergreen - en låt som uppenbarligen skulle leva kvar och vara en referens under många år.

"Euphoria" hade legat etta på topplistorna i sexton länder och blivit en enorm kommersiell framgång. En gång för alla ansågs det nu bevisat att mer progressiva låtar kunde vinna och att en ESC-seger kunde agera språngbräda för potentiella hitsinglar. Med ens stod alla dörrar öppna och allt borde ha kunnat vara möjligt.

Helt tydligt fick detta Europas låtskrivare att gå i lås. När kontinenten samlades för nästa schlagerbatalj i Malmö 2013 fanns det få bidrag som utmanade formen eller försökte gå utanför ramarna. Den allra största förhandsfavoriten var en låt som kändes måttbeställd för att ha framgång i en melodifestival. Välskriven men ack så traditionell.

Lise Cabble hade alltsedan femteplatsen i Dublin 1995 varit den där låtskrivaren som bidragit med de snygga och kul låtarna som aldrig vann den danska finalen. 2011 hade hon försökt att skriva betydligt enklare än hon borde och belönades med en ny femteplats vid ESC i Düsseldorf. Nu vann hon den inhemska ligan för tredje gång och siktade mot stjärnorna i Malmö.

"Only Teardrops" var en hookig liten schlager kryddad med taktfasta trummor och en enveten liten flöjtslinga som fullkomligt gnagde sig in i hjärnroten på publiken. 

Vid mikrofonen stod Emmelie de Forest, en 20-åring med rötter i såväl Danmark som Sverige. Till en början påstods det att hon var avlägset släkt med drottning Victoria av England, men de släktbanden bestreds snabbt av historiker. Hon hade lång erfarenhet av att uppträda - bland annat med den skotske musikern Fraser Neill - men segern i Dansk Melodi Grand Prix var hennes första utflykt i de riktigt stora sammanhangen.

I ESC var det egentligen bara Azerbajdzjan som bjöd något riktigt motstånd (och snart visade det sig att de kanske betalat sig till en del av den framgången) och Danmark knep som förväntat en tredje seger. DR hade kaxigt nog låtit köra fram en stor lastbil utanför tävlingsarenan och hälsade publiken på väg ut ur lokalen att de var varmt välkomna över bron nästan år.

"Only Teardrops" blev en internationell framgång men kom inte i närheten av de listplaceringar "Euphoria" fått året innan. 

Emmelie de Forest skulle snart råka ut för samma öde som de flesta som tävlat för Danmark i ESC de senaste åren före henne: stor uppmärksamhet skulle snart förbytas i tystnad. Året efter segern blev hennes singel "Rainmaker" - utsedd till officiell temalåt för ESC 2014 - en hit, men sedan hände inte så mycket mer alls.

Sångerskan bytte skivbolag och har gett ut ett antal singlar - inte minst den snygga "Drunk Tonight" - men "Only Teardrops" och "Rainmaker" förblir hennes enda topplistenoteringar. 2017 återvände hon till ESC som låtskrivare för Storbritannien.


Only Teardrops / Emmelie de Forest (Danmark 2013)
1:a plats av 26 bidrag (final) i Malmö

12 maj 2024

She Got Me / Schweiz 2019

Måhända är ett schweiziskt tålamod längre än de flestas men nu hade bägaren runnit över även i klockornas och bankernas land. Den nationella final som verkat vara en så bra idé från början slängdes nu i papperskorgen. Man hade fått nog av att allt gå på pumpen - nu ville man ha framgång på nytt.

Man ordnade en intern final dit vem som helst fick skicka in förslag. I reglerna fanns en vag passage om att inhemska låtskrivare skulle prioriteras i processen. 

Dessutom fick de tre olika avdelningarna av det nationella tv-bolaget (tyska SFR, franska RTS och italienska RSI) skicka in max tre egna förslag till uttagningen. Även rätoromanska RTR hade rätt att delta men verkar inte ha sänt in några egna kandidater.

Av totalt 420 titlar valdes fem stycken ut till ett slags superfinal. Dessa fem spelades upp för två olika jurygrupper - en bestående av 21 underhållningsproffs från hela Europa, en bestående av hundra särskilt utvalda inhemska tv-tittare.

Den som slutligen blev vald var Luca Hänni - en energisk 24-åring från Bern som sju år tidigare vunnit tyska Idol. Schweizisk tv hade förmodligen redan tänkt tanken att han kunde vara en lämplig kandidat: 2016 hade han suttit med i landets ESC-jury och året därpå fick han avlämna de schweiziska poängen.

Låten var helt tydligen tänkt att heta "Dirty Dancing", som en blinking till den enormt framgångsrika filmen från 1987, men någon som satt på rättigheterna ville enligt hörsägen inte gå med på det.

Oavsett titel så vände vinden rejält för alplandet. Schweiz seglade upp i förhandstipsen och dansade sig hela vägen till en fjärdeplats i den stora finalen. Det var schweizarnas första placering bland de tio främsta sedan estniska Vanilla Ninja representerat dem i Kiev fjorton år tidigare.

Det kunde ha gått väldigt annorlunda. En av låtarna som deltog i den interna finalen - och som ryktesvis hängde med väldigt länge i diskussionerna - var "Sister" som istället fick representera Tyskland i Tel Aviv. Med betydligt mindre framgång må tilläggas.

Luca Hänni fick en nytändning i karriären. 2020 fick han en nationell Grammy för bästa manliga artist och samma år tävlade han framgångsrikt i tyska Let's Dance. Han vann inte förstaplatsen men han förälskade sig i sin danspartner - tillsammans fick de 2023 sitt första barn.

Schweiz insåg att det kunde löna sig att satsa lite hårdare. Årets därpå valdes Gjon's Tears ut i en liknande procedur och spåddes stora chanser med "Répondez-moi". Tävlingen ställdes in till följd av pandemin men Gjon's Tears fick förnyat förtroende 2021 med stor framgång.


Luca Hänni / She Got Me (Schweiz 2019)
4:e plats av 26 bidrag (final) i Tel Aviv

11 maj 2024

Comme è ddoce 'o mare / Italien 1991

För första gången på tjugosex år stod den italienska statstelevisionen RAI värd för Eurovisionens stora sångtävling och om omvärlden redan tidigare hade fördomar om hur bra italienare är på att organisera saker skulle de nu cementeras en gång för alla. Finalen i Rom var kaos från början till slut.

Från början var planen att hålla festivalen i Sanremo - som en hyllning till den egna italienska varianten som stått modell för den internationella upplagan - men på grund av säkerhetsläget i världen flyttades hela tillställningen i januari till den anrika filmstaden Cinecittà i Rom.

När de deltagande länderna droppade in i Rom visade det sig att ingenting fungerade. Scenen var inte färdig då repetitionerna började och den svenska delegationen hade fått en riktigt liten loge där inte alla fick plats att sitta samtidigt.

De båda programledarna Gigliola Cinquetti (Italien 1964 och 1974) och Toto Cutugno (Italien 1990) saknade språkkunskaper och var lindrigt insatta i hur programmet skulle genomföras. Orkestern var under all kritik. Och så vidare, och så vidare.

I en intervju på fredag kväll suckade Sveriges kommentator Harald Treutiger att arrangörerna fortfarande låg två veckor efter i planeringen, "trots att tävlingen är imorgon". Efter avslutad sändning skrev alla deltagande länder - utom Belgien och värdlandet - under en protest mot den undermåliga organisationen. En så kaosartad årgång hade ingen skådat tidigare.

Samme Treutiger menade i flera sammanhang att Italiens eget bidrag var tävlingens sämsta och förmodligen utvalt för att säkerställa att man skulle släppa ta hand om arrangemanget en gång till. De svenska tidningarna var av exakt samma åsikt men den var nog en smula förhastad.

Peppino di Capri var en erfaren 51-åring med en mängd stora hits i bakfickan. Han hade redan vunnit Sanremo två gånger och var ett aktat namn inom italienskt musikliv. Hans bidrag - som handlade om hur underbart vacker världen är för den som är förälskad - var en mjuk och sinnlig komposition, och möjligen den mest genuint italienska som tävlat i ESC.

Texten var på neapolitanska, som har status som eget språk - nära besläktat med men äldre än standarditalienskan. Sedan 2008 har neapolitanskan status som skyddat språk i regionen Kampanien och ungefär 5,7 miljoner italienare talar det som modersmål.

Svenskarnas förväntningar att Italien skulle bli sist i omröstningen kom på skam rejält: Peppino blev sjua totalt med fullpoängare från Finland och Portugal. Idag är Peppino di Capri i delad ledning över de artister som deltagit flest gånger i Sanremo (tillsammans med Al Bano, Anna Oxa, Milva och Toto Cutugno).

Uppdaterad 15 maj 2024


Peppino di Capri / Comme è ddoce 'o mare (Italien 1991)
7:e plats av 22 bidrag i Rom

10 maj 2024

Drip Drop / Azerbajdzjan 2010

Det de flesta var rörande överens om inför finalen i Oslo var att slutstriden skulle bli hård och att den skulle stå mellan två unga damer: Tysklands Lena Meyer-Landrut och Azerbajdzjans Safura. Frågan var bara vem som skulle dra det längsta strået.

Azerbajdzjan tävlade nu för tredje gången och verkade ha satt som mål för sitt deltagande att landet skulle exponeras och framställas i bästa tänkbara dager. Detta gjorde man bäst genom att hyra in utländska låtskrivare och andra proffs som kunde bygga snygga nummer runt någon inhemsk förmåga.

Safura Alizadeh var en 17-åring från en konstnärlig familj - pappan var bildkonstnär och mamman pianist - och hade själv börjat sjunga i mycket späd ålder. Hon vann den lokala varianten av Idol och ställde därefter upp i den nationella finalen inför ESC.

I den nationella ligan ställde totalt sex artister upp i en semifinal varifrån de tre främsta gick vidare till en final. Juryn bestod två ministrar från den azerbajdzjanska regeringen samt ett gäng personer som satt på poster som tillsatts på politiska grunder. 

De tre som gick till final fick alla sjunga tre av fyra potentiella ESC-bidrag, samtliga skrivna av svenskar. I slutändan gick segern till Safuras version av "Drip Drop", skriven av Stefan Örn, Sandra Bjurman och Anders Bagge.

Inför Oslo försökte medierna piska upp något slags fejd mellan Safura och Lena, något som framför allt Lena mestadels skrattade bort. När repetitionerna väl började visade sig kampen dessutom en smula ojämn. Medan Lena fått ett väldigt enkelt och avskalat nummer stod Safura i en rätt komplicerad produktion.

Safura fick klättra uppför och nedför trappor och springa hit och dit under sin låt, något som fick sången att låta svagare än nödvändigt. Dessutom fick hon inga vänner i journalistkåren efter att ha visat sig från sin snorkigare sida under ett par presskonferenser.

En slutlig femteplats borde inte ha varit så illa men sågs som en stor besvikelse efter de uppskruvade förväntningarna. Safura hade ändå skrivit kontrakt med ett svenskt produktionsbolag och flyttade till Stockholm för att bli en stjärna. Den enda singel som föddes ur samarbetet floppade och snart nog rev Safura kontraktet och flyttade hem.

Sångkarriären har fortsatt men mestadels i något slags halvfart. Safura hittade nämligen andra arenor att röra sig på: 2011 blev hon medlem av det styrande partiet i Azerbajdzjan och två år senare gifte hon sig med sonen till landets energiminister. Gissningsvis är hon inte särskilt beroende av att hennes skivor ska slå för att hålla sig flytande nuförtiden.


Safura / Drip Drop (Azerbajdzjan 2010)
5:e plats av 25 bidrag (final) i Oslo

9 maj 2024

Lose Control / Finland 2009

I slutet av 1990-talet hade de nordiska länderna börjat exportera allt mer popmusik. Sverige låg i topp men även Norge och Danmark hade flera framgångsrika akter och Island hade den universellt beundrade Björk. Vad hade Finland?

Det gick betydligt segare för Finland då det gällde att kränga musik till resten av världen men 1998 hamnade en finskproducerad låt slutligen i daglig rotation på MTV Nordic: "U Drive Me Crazy" med bandet Waldo's People.

Under ledning av frontmannen Marko "Waldo" Reijonen dansade bandet vidare så länge som publiken hade smak för eurotechno, sedan blev det väldigt tyst i ganska många år.

2008 gjorde Waldo's People en uppmärksammad comeback med singeln "Back Again" som rusade upp i topp på den finska hitlistan. I samma veva avslöjades att bandet var en av tolv deltagare i 2009 års finska final inför ESC - en final bandet gick åstad och vann.

"Lose Control" var en kraftfull technolåt som levde högt på Annie Kratz-Gutå och hennes röstresurser. Hon var en svensk sångerska som deltagit i Melodifestivalen 2001 och som nu lånat sin röst och sina låtskrivartalanger till Waldos nya skiva.

Möjligen var inte sambandet helt friktionsfritt och kort tid efter den nationella finalen meddelades det att Annie Kratz-Gutå inte skulle följa med till Moskva, ett beslut sångerskan själv uttryckte förvåning och missnöje över.

Istället sattes allt fokus på Waldo och hans mer synliga sångerska Karoliina Kallio. För att få mer tryck i sången hyrdes två andra körsångerskor in att göra jobbet i Moskva, men ingen av dem hade samma mullrande botten som Annie Kratz-Gutå haft. 

I Moskva lät sången tunn och lite skrikig. Dessutom såg hela paketet smått kaotiskt ut på scenen, långt ifrån den snygga video man använt sig av i förhandsvisningarna. Jurygrupperna räddade Finland vidare till finalen men där kom Waldos gäng på allra sista plats.

Efter det sinade framgångarna på nytt. Waldo har släppt ett par singlar till med modest framgång medan Karoliina Kallio mest sjungit bakom andra artister.

Efter att Waldo's People visat vägen skulle en del andra finländska artister också ta sig ut i världen: Darude, Bomfunk MC's, Nightwish och The Rasmus, till exempel.


Waldo's People / Lose Control (Finland 2009)
25:e plats av 25 bidrag (final) i Moskva

8 maj 2024

No Prejudice / Island 2014

Jag har inga siffror att backa upp det här med, men jag är rätt säker på att de flesta slutarbeten som ingår i människors utbildningar blir lästa av berörda lärare, bedömda, arkiverade och lagda till handlingarna. Men en och annan kan bli en riktig hit.

När Heiðar Örn Kristjánsson och Haraldur Freyr Gíslason studerade till lärare ville de göra något annorlunda och de båda rockmusikerna bestämde sig att göra punk för barn. De värvade två bandkollegor till och Pollapönk (ungefär "punk för ungar") såg dagens ljus. Detta pedagogiska projekt slog an en sträng och bandets debutskiva blev en stor framgång på Island.

Fler skivor följde och Pollapönks medlemmar skapade distinkta personligheter baserade på de färger man bar. Snabbt insåg man att inte kunde ha en grön medlem - det gjorde det omöjligt att använda green screen då man spelade in sina videor - och den fjärde pollin fick bli rosa istället.

Det höjdes kanske ett ögonbryn eller två när barnpunkarna vann den isländska melodifestivalen med ett glatt upprop för rätten att vara annorlunda utan att bli mobbad för det. Beväpnade med en engelsk text och danssteg av sällan skådat slag tog sig islänningarna till final på charm och rytm.

Island var inne i en period med bra flyt där man tog sig till final varje år för att sedan sjunka lite längre ned i resultatet i finalen. Pollapönk skulle klara sig helt okej i tävlingen men satte - utan att veta om det - punkt för den framgångsrika perioden. Det skulle ta ändå till 2019 innan ett annat punkigt gäng skulle ta Island till final på nytt.


Pollapönk / No Prejudice (Island 2014)
15:e plats av 26 bidrag (final) i Köpenhamn