Niels Drevsholt slog igenom rejält som låtskrivare då hans "Gi'r du ett knus" ("Ger du mig en kram") blev tvåa i Dansk Melodi Grand Prix 1983. Singeln sålde 15.000 exemplar och den unga duon Snapshot - som ännu båda var tonåringar - blev ett stort namn över en natt.
Niels Drevsholt jobbade hårt: på fyra år skrev och producerade han fyra album för Snapshot. Vid sidan av två framgångsrika försök i Melodi Grand Prix blev även "Hej smukke" ("Hej snygging") - med Flemming "Bamse" Jørgensen (Danmark 1980) som gästsångare - en stor hit.
Framgången hade sitt pris och efter fyra album hade Niels Drevsholt fått nog. Han slutade helt med musiken och sökte sig till reklambranschen istället. Som småbarnsförälder kändes det tryggare med en fast inkomst och fasta arbetstider.
Snapshot fortsatte som duo ett par år till och halva Snapshot - Lotte Marcussen - vann den danska finalen i duo med Kenny Lübcke 1992.
När sonen Lasse ville ställa upp i den danska finalen med sin grupp Luna Park bad han sin pappa om hjälp att skriva en dansk text till låten. "Sommarregn" kom på delad andra plats i den danska finalen 2002 och Niels Drevsholt fick lust att prova på att skriva låtar igen.
2006 slog han till och vann med "Twist of Love" och den unga sångerskan Sidsel Ben Semmane som med sina 17 år var yngst i startfältet. Jämfört med Snapshots bästa låtar - som kunde beskrivas som schlagerpop med punkattityd - var vinnarlåten ett eko från en annan tid. Nostalgisk och glad och helt befriad från all sorts samtida relevans.
Danmark var färdigt kvalificerade för finalen då de placerat sig bland de tio bästa året innan och det var nog tur. Slutresultatet blev blekt men det bekom inte upphovsmannen desto mer. "Det var roligare att vinna än att höra människor säga att jag borde ha vunnit, för en gångs skull" sa Niels Drevsholt efteråt.
Han sökte sig snart tillbaka till reklambranschen men såg stora likheter mellan reklam och poplåtar: i båda fallen gäller det att berätta en hel historia på väldigt begränsad tid.
Sidsel Ben Semmane / Twist of Love (Danmark 2006)
18:e plats av 24 (final) i Aten
1956 - 2019 sändes Eurovision Song Contest årligen utan avbrott. Under de åren har 1564 bidrag framförts i tävlingen. Varje bidrag har sin egen historia. Här bloggar jag om dem alla, ett bidrag i taget.
24 september 2019
23 september 2019
Ceol an ghrá / Irland 1972
Den friktion som legat under ytan i Nordirland under flera decennier blossade upp till våldsam konflikt under 1969. Kravallerna ville aldrig ta slut och såg snart ut mer som ett inbördeskrig. London drog in det nordirländska självstyret medan militanta IRA försökte få konflikten att spridas över till England med riktade bombdåd.
Var befolkningen på Ulster irländare eller britter? Det var den springande punkten för konflikten. Inom ESC kunde man notera att Irlands första vinnare Dana kom från Derry på Nordirland.
Konflikten påverkade även sinnesstämningarna på den södra sidan av gränsen och i den irländska finalen 1972 framfördes hälften av bidragen på iriska - det gäliska språk som talas i vardagen av endast en väldigt liten minoritet.
De irländska finalerna hade en mängd bidrag med irisk text vid den här tiden men frågan är om det låg politik i botten då "Ceol on ghrá" vann en riktigt utklassningsseger med tre gånger så många poäng som tvåan.
Vinnaren skulle skickas till Storbritannien - Monaco borde ha arrangerat finalen men tackade nej, varpå BBC än en gång tog på sig värdskapet. Två veckor före den irländska finalen utspelade sig en av de blodigaste händelserna i den nordirländska konflikten - den blodiga söndagen - där tretton obeväpnade demonstranter sköts ihjäl av brittiska soldater.
Om den irländska sången var en protest var den av en ovanligt mjuk sort. "Ceol an ghrá" ("Kärlekens musik") var en förföriskt svepande melodi som hävdade att kärleken hörs överallt bara man vet vad man ska lyssna efter.
Sandie Jones var en förtjusande 21-åring som sjungit professionellt i tre år och som även arbetat som modell. Hennes singel rusade upp i topp på den irländska topplistan men när skivan släpptes i Storbritannien låg den engelska versionen på första sidan.
Möjligen spökade det politiska läget på nytt vid finalen i Edinburgh där juryn höll hårt i poängen och Sandie Jones fick nöja sig med vad som var Irlands dittills i särklass sämsta placering. Karriären tog ingen skada och sångerskan förblev populär i nästan tio år till tills hon packade väskorna och flyttade bort från Irland och ut ur rampljuset. I september 2019 meddelades det att Sandie Jones avlidit i sitt hem i USA efter en längre tids sjukdom.
Eurovisionspubliken fick vänta ända till 1996 innan de fick höra sång på ett keltiskt språk på nytt, den här gången från Frankrike. Två år senare undertecknades Långfredagsavtalet som äntligen lyckades skapa fred på Nordirland.
Sandie Jones / Ceol an ghrá (Irland 1972)
15:e plats av 18 bidrag i Edinburgh
Var befolkningen på Ulster irländare eller britter? Det var den springande punkten för konflikten. Inom ESC kunde man notera att Irlands första vinnare Dana kom från Derry på Nordirland.
Konflikten påverkade även sinnesstämningarna på den södra sidan av gränsen och i den irländska finalen 1972 framfördes hälften av bidragen på iriska - det gäliska språk som talas i vardagen av endast en väldigt liten minoritet.
De irländska finalerna hade en mängd bidrag med irisk text vid den här tiden men frågan är om det låg politik i botten då "Ceol on ghrá" vann en riktigt utklassningsseger med tre gånger så många poäng som tvåan.
Vinnaren skulle skickas till Storbritannien - Monaco borde ha arrangerat finalen men tackade nej, varpå BBC än en gång tog på sig värdskapet. Två veckor före den irländska finalen utspelade sig en av de blodigaste händelserna i den nordirländska konflikten - den blodiga söndagen - där tretton obeväpnade demonstranter sköts ihjäl av brittiska soldater.
Om den irländska sången var en protest var den av en ovanligt mjuk sort. "Ceol an ghrá" ("Kärlekens musik") var en förföriskt svepande melodi som hävdade att kärleken hörs överallt bara man vet vad man ska lyssna efter.
Sandie Jones var en förtjusande 21-åring som sjungit professionellt i tre år och som även arbetat som modell. Hennes singel rusade upp i topp på den irländska topplistan men när skivan släpptes i Storbritannien låg den engelska versionen på första sidan.
Möjligen spökade det politiska läget på nytt vid finalen i Edinburgh där juryn höll hårt i poängen och Sandie Jones fick nöja sig med vad som var Irlands dittills i särklass sämsta placering. Karriären tog ingen skada och sångerskan förblev populär i nästan tio år till tills hon packade väskorna och flyttade bort från Irland och ut ur rampljuset. I september 2019 meddelades det att Sandie Jones avlidit i sitt hem i USA efter en längre tids sjukdom.
Eurovisionspubliken fick vänta ända till 1996 innan de fick höra sång på ett keltiskt språk på nytt, den här gången från Frankrike. Två år senare undertecknades Långfredagsavtalet som äntligen lyckades skapa fred på Nordirland.
Sandie Jones / Ceol an ghrá (Irland 1972)
15:e plats av 18 bidrag i Edinburgh
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)