Den engelskspråkiga världen hade aldrig varit särskilt intresserad av den musik som producerades i Tyskland, så det var en överraskning för samtliga inblandade då "Save Me" med Silver Bird Convention 1975 tog sig upp på den brittiska topplistan. Inte minst med tanke på att gruppen inte fanns på riktigt.
"Save Me" var komponerad av Silvester Levai - en ungrare från jugoslaviska Vojvodina - och producerad av Michael Kunze. På skivan hördes enbart diverse studiomusiker och bakgrundssångare som plockats ihop för stunden. Om man kunde upprepa framgången skulle det nog behövas riktiga medlemmar som kunde framträda i tv och synas på skivomslag.
Efter en snabb audition plockade man ut tre sångerskor som fick bidra med röster och utseenden. Ramona Wulf hade varit schlagersångerska redan som mycket ung och hade en hit redan som tonåring. Linda G. Thompson hade ett förflutet i Les Humphries Singers (Västtyskland 1976) medan österrikiska Gertrude Wirschinger hade en solokarriär på gång under namnet Penny McLean. I samma veva kortades gruppnamnet ned en aning till Silver Convention.
"Fly Robin Fly" fångade essensen i det som kom att kallas Munich Sound - en europeisk variant av disco med mycket stråkar i arrangemangen - och rusade ända upp på amerikanska Billboards förstaplats. De tre sångerskorna hade inte mycket att sjunga - hela texten består av orden "Fly Robin Fly, up up to the sky" - men upphovsmännen Levai och Kunze vann en Grammy för inspelningen.
Enligt legenden hette låten från början "Run Rabbit Run" och man kan bara spekulera i om framgången hade blivit lika stor med den texten.
Uppföljaren "Get Up And Boogie" blev även den en massiv hit och vid sidan av spelade gruppens medlemmar in solomaterial. Störst framgång fick Penny McLean med "Lady Bump" som toppade listor över hela världen.
När gruppen 1977 antog utmaningen att representera Västtyskland vid ESC i London var det ett riktigt scoop med tanke på den imponerande lista av hitsinglar man radat upp dittills. Då hade det redan börjat knaka i fogarna: Linda G. Thompson hade lämnat gruppen och ersatts av amerikanska Rhonda Heath medan Kunze och Levai blev alltmer oense om gruppens framtida riktning.
"Telegram" var betydligt mer pop än disco och hade betydligt fler ord i texten än de två riktigt framgångsrika singlarna. Försedd med såväl morsesignaler som påhittig koreografi räknades låten till de riktiga förhandsfavoriterna att vinna hela tävlingen. Sedan gick allting fel.
Låten blev en hit redan före det tänkta tävlingsdatumet men när finalen fick skjutas upp fem veckor hann möjligen juryn och en del av publiken bli lite mätt på den. Dessutom visade sig juryn ha en konservativ smak och inget av de mer discodoftande bidragen blev särskilt framgångsrikt. En åttondeplats var en rejäl besvikelse och året efter skulle likaledes framgångsrika Baccara möte ett liknande öde.
"Telegram" blev Silver Conventions sista hit. Levai och Kunze avbröt sitt samarbete kort tid efter London och medlemmarnas solokarriärer rann även de ut i sanden. Ramona Wulf och Rhonda Heath fortsatte att jobba inom musiken och Heath har dykt upp på nytt i ESC som körsångerska bakom Gary Lux och MeKaDo.
Penny McLean gjorde ett försök att representera Luxemburg i ESC 1979 med "Tut-Ench-Amun" men valdes bort till fördel för Jeane Manson. I början av 1980-talet lämnade hon showbiz för att istället skriva böcker och föreläsa om numerologi och esoterism.
Silver Convention / Telegram (Västtyskland 1977)
8:e plats av 18 bidrag i London
1956 - 2019 sändes Eurovision Song Contest årligen utan avbrott. Under de åren har 1564 bidrag framförts i tävlingen. Varje bidrag har sin egen historia. Här bloggar jag om dem alla, ett bidrag i taget.
14 februari 2020
1 februari 2020
To katalava arga / Cypern 1985
Olympia "Lia" Vissi verkar aldrig ha haft särskilt bråttom fram i karriären. Hemma på Cypern studerade hon musik och sjöng tillsammans med sin lillasyster Anna innan hon som 18-åring packade väskorna och flyttade till Aten.
Med tiden blev hon en efterfrågad studiomusiker och körsångerska samtidigt som hon skrev text och musik till egna låtar. 1979 fick hon åka till Jerusalem för att sjunga bakom Elpida, tre år senare sjöng hon i kören då lillasyster Anna representerade hemlandet i Harrogate.
Gissningsvis drömde hon ändå om att få stå längst fram på scenen och få all uppmärksamhet. 1984 skickade hon för första gången in en egen låt till den interna cypriotiska uttagningen, året efter fick hon napp och blev utvald.
"To katalava arga" ("Jag förstod det för sent") var en rak och okonstlad liten ballad om förlorad kärlek. Kompetent hantverk som möjligen skulle kunna skrapat ihop en försvarlig samling ströpoänger om allting fallit på plats i direktsändning.
Trots att Lia hade hjälp på scenen av sin dåvarande make John Piliouris gav hon ett osäkert intryck och sladdade lite på de lägre tonerna. En svensk tidning skrev att hon såg ut att bära en klänning utvald av hennes värsta ovän. Poängen uteblev och utan åtta snälla poäng från Grekland hade Lia fått dela en sistaplats med Belgien.
Att misslyckas så alla ser det kan tydligen vara sporrande. Efter Göteborg börjar Lia Vissis karriär utvecklas: hon experimenterar med olika musikstilar, blir inhyrd som gästsångerska i flera projekt och skriver dessutom musiken till flera grekiska tv-serier.
1991 kom hon på andra plats i den grekiska finalen med den pampiga "Agapa ti gi" och året efter kom hennes bidrag "Kapios" på andra plats i den interna grekiska uttagningen. Utan att någonsin komma i närheten av sin systers stjärnstatus förblir Lia ett känt och aktat namn inom den grekiska musikvärlden.
2006 engagerade hon sig politiskt och ställde upp i det cypriotiska parlamentsvalet utan att bli invald.
Lia Vissi / To katalava arga (Cypern 1985)
Delad 16:e plats av 19 bidrag i Göteborg
Med tiden blev hon en efterfrågad studiomusiker och körsångerska samtidigt som hon skrev text och musik till egna låtar. 1979 fick hon åka till Jerusalem för att sjunga bakom Elpida, tre år senare sjöng hon i kören då lillasyster Anna representerade hemlandet i Harrogate.
Gissningsvis drömde hon ändå om att få stå längst fram på scenen och få all uppmärksamhet. 1984 skickade hon för första gången in en egen låt till den interna cypriotiska uttagningen, året efter fick hon napp och blev utvald.
"To katalava arga" ("Jag förstod det för sent") var en rak och okonstlad liten ballad om förlorad kärlek. Kompetent hantverk som möjligen skulle kunna skrapat ihop en försvarlig samling ströpoänger om allting fallit på plats i direktsändning.
Trots att Lia hade hjälp på scenen av sin dåvarande make John Piliouris gav hon ett osäkert intryck och sladdade lite på de lägre tonerna. En svensk tidning skrev att hon såg ut att bära en klänning utvald av hennes värsta ovän. Poängen uteblev och utan åtta snälla poäng från Grekland hade Lia fått dela en sistaplats med Belgien.
Att misslyckas så alla ser det kan tydligen vara sporrande. Efter Göteborg börjar Lia Vissis karriär utvecklas: hon experimenterar med olika musikstilar, blir inhyrd som gästsångerska i flera projekt och skriver dessutom musiken till flera grekiska tv-serier.
1991 kom hon på andra plats i den grekiska finalen med den pampiga "Agapa ti gi" och året efter kom hennes bidrag "Kapios" på andra plats i den interna grekiska uttagningen. Utan att någonsin komma i närheten av sin systers stjärnstatus förblir Lia ett känt och aktat namn inom den grekiska musikvärlden.
2006 engagerade hon sig politiskt och ställde upp i det cypriotiska parlamentsvalet utan att bli invald.
Lia Vissi / To katalava arga (Cypern 1985)
Delad 16:e plats av 19 bidrag i Göteborg