18 juli 2018

Love Symphony / Slovenien 2009

Andrej Babić hade redan tävlat fyra gånger för fyra olika länder och helt klart nöjde han sig inte med att vara en vanlig enkel liten låtsnickare. Han hade ambitioner. Två år tidigare hade han vävt in opera i det slovenska bidraget och nu skulle det bli ännu mera klassiskt på menyn.

Quartissimo var ett gäng välutbildade musiker som gärna flirtade med lite mer moderna tongångar. Klassisk musik uppiggad med poppiga arrangemang hade visat sig vara en populär och lukrativ genre.

Andrej Babić parade ihop stråkkvartetten en körsångerska han arbetat med tidigare. Martina Majerle hade rötterna i såväl Slovenien som Kroatien och hade körat bakom Babić bidrag 2003 och 2007. Nu fick hon sjunga de inte alltför många raderna i den till största delen instrumentala "Love Symphony".

Låten började bra men var just inget mer än ett tre minuter långt intro. En uppbyggnad inför någonting som aldrig kom. Tittarna var inte imponerade och för första gången missade Babić finalen.

Kanske berodde det också delvis på att man inte var ensamma om att bjussa på stråkar det här året. Såväl Estland som Norge blåste på med fioler med betydligt större framgång.

Enligt Wikipedia har Quartissimo fortsatt att spela tillsammans, men gruppens webbsida finns inte längre. Martina Majerle har fortsatt vara en efterfrågad körsångerska hemma i Kroatien och har sjungit kör på hela sju ESC-bidrag (2018).



Quartissimo / Love Symphony (Slovenien 2009)
16:e plats av 19 bidrag (semifinal) i Moskva

1 kommentar:

  1. Jag hörde att Slovenien ville skicka bara en instrumental låt men de blev inte tillåtna av EBU. De var tvungna att inkludera en sångerska (Martina) för att addera mer substans till framställningen.
    Här känns det som att man har glömt bort texten och bara fortsatt sjunga tills låten tar slut. Dock inte dåligt, de har idéer men som inte riktigt är färdigställda. Det blir lite pladdrande efter tag. Martina är en riktigt vacker kvinna så varför gömma henne bakom ett skynke under halva låten? Hon hade för lite att göra medans de arbetade med den här instrumentala delen som skulle ligga i centrum. Sången startar ganska fånigt i bidraget men också när textdelen inte är tillräckligt bra. Men jag tycker ändå att det håller. Tyvärr hade de Estland i samma semi som gjorde en betydligt snyggare återhållen grej med stråkar och fioler som såldes och köptes och sedan kom sexa i finalen. Den gick mer hem medans här lämnades för många frågetecken. Men för mig en bortglömd pärla.

    Betyg 3/5

    SvaraRadera