11 december 2016

Hold Me / Azerbajdzjan 2013

Varför skulle man ändra ett vinnande koncept? Sedan Azerbajdzjan 2009 börjat köpa in låtar från utländska låtskrivare - allt som oftast svenska team - hade man aldrig placerat sig sämre än femma. 

Det passade säkert den oljerika republiken som gärna ville vinna på nytt och få en ny chans att visa upp Baku som ett Svarta havets svar på Dubai inför en hel värld av tv-tittare.

Lite hade man ändrat ändå och anordnade något så vågat som en gammaldags final där ett antal artister sjöng riktiga bidrag. Den vinnande artisten och den vinnande låten skickades iväg till ESC i Malmö.

Fərid Məmmədov var en 22-åring som sjungit som barn och som av allt att döma tyckte om att hålla sin kropp i form. Kanske inte så underligt med tanke på att båda föräldrarna var toppidrottare. Trots att Azerbajdzjan knappast är något föredöme då det gäller hbtiq-rättigheter spelade de gärna på sin sångares fördelaktiga utseende och koreograferade ett nummer som en och annan bedömare uppfattade som aningen homoerotiskt.

Poängen smattrade in och Azerbajdzjan landade på en ny topplacering. Där kunde historien varit slut men det ryktades allmänt att de azerbajdzjanska framgångarna snarare hade med landets stinna plånbok att göra än med musikaliska kvaliteter.

En tidning i Litauen hade lyckats bevisa att utsända agenter försökte få litauiska studenter att rösta på Azerbajdzjan under finalen. Dessutom hade man lyckats dokumentera deras rätt sofistikerade tillvägagångssätt hur man styr röstningen utan att det märks i EBU:s kontrollmekanismer.

Genant nog försökte EBU i det längsta tiga ihjäl uppgifterna, men efter att flera länders tidningar hakat på granskningen var man tvungen att fatta ett beslut. Man såg genom fingrarna med de anklagelser som låg på bordet men införde en ny regel som gör att ett land som försöker påverka röstningen kan stängas av från tävlingen i tre år. 

Kanske är det bara ett rent sammanträffande, men de närmsta åren efter regelns införande rasade Azerbajdzjan betänkligt i resultatlistorna och har inte varit i närheten av någon topplacering sedan dess.

Fərid Məmmədov var ändå en bra sångare med charm och närvaro, men verkar bara ha gett ut några få låtar till efter Malmö. Man skulle gärna se honom på nytt i tävlingen med en stark låt och utan genanta misstankar om fusk snurrandes i bakgrunden.



Fərid Məmmədov / Hold Me (Azerbajdzjan 2013)
2:a plats av 26 bidrag (final) i Malmö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar