24 februari 2016

Samo ljubezen / Slovenien 2002

Det finns skandaler och så finns det SKANDALER. Den slovenska finalen 2002 kvalar definitivt in i den senare kategorin. Allting hade börjat bra med en semifinal där en expertjury fick välja hälften av finalisterna medan tv-tittarna fick välja den andra halvan. Alla verkade nöjda och en av låtarna, framförd av Karmen Stavec, fick tre gånger så många telefonröster som tvåan.

I finalen gjorde experterna uppror och röstade istället upp Sestre - tre drag queens i flygvärdinneutstyrsel - i klar ledning. En obekväm stämning spred sig bland artisterna i väntan på resultatet från telefonröstningen. Ingenting blev bättre av att resultatet dröjde.

Den korta stund man skulle väntat blev raskt tjugo svettiga minuter och stämningen i artistrummet blev allt mer uppjagad. Varför dröjde resultatet? Försökte någon fuska ute i kulisserna?

När poängen till slut kom in visade det sig att Karmen vunnit en jordskredsseger men att det ändå inte räckte för att svänga om resultatet. Flygvärdinnorna utropades till vinnare, Karmen lämnade studion i tårar och handgripligt slagsmål bröt ut mellan två personer i artistfoajén så blodvite uppstod.

Att det katolska och konservativa Slovenien skulle representeras internationellt av män utklädda till kvinnor fick känslorna att svalla och en våldsam debatt rasade på i veckor. När den värsta ilskan fått pysa ut visade det sig att de flesta tyckte att Sestre var ganska skojiga och låten helt okej.

I Tallinn fick bidraget inte så många poäng i slutändan men desto mer uppmärksamhet. Miss Marlena, Daphne och Emperatrizz mottogs med öppna armar och det verkade som om slovenerna lärt sig något slags läxa om tolerans.

Hur djupt den läxan satte sig kan kanske diskuteras. I december 2015 förkastade Slovenien i folkomröstning en ny lag om könsneutrala äktenskap.



Sestre / Samo ljubezen (Slovenien 2002)
Delad 13:e plats av 24 bidrag i Tallinn

1 kommentar:

  1. Detta bidrag satte verkligen spår i mig, och inte enbart positiva. Jag lyssnade väldigt mycket på låtarna detta år, innan finalen och detta bidrag utkristalliserade sig fort som min favorit. Älskade tempot i den och visualiserade tillhörande dans och skapade en helt egen bild av ett fantastiskt popbidrag. Blev så himla besviken när jag väl såg uppträdandet. Inte för att det var drag, det var oväsentligt, utan för att showen i sig var så trist och tempolös. Platt fall blev det, och efter det blev jag mer fokuserad på att ta reda på mer om artisten bakom låten än bara låten.

    SvaraRadera