25 februari 2016

Où aller / Frankrike 1998

Det hade gått ganska bra för Frankrike under 1990-talet med överlag moderna och utmanande bidrag som resten av Europa uppfattade som spännande och exotiska. Efter ett mer konventionellt balladbidrag året innan styrde man tillbaka till de mindre typiska eurovisionsstilarna.

Marie Line Marolany hade sina rötter i Karibien och var en flitig bakgrundssångerska som jobbat med stora namn som Yannick Noah och Angélique Kidjo innan en liten, trendig skivetikett hade fått ögonen på henne. Hon fick spela in ett par låtar i studio och en av dessa demoversioner gjorde ett stort intryck på redaktionen som skulle välja ut det franska bidraget till ESC.

Man hade spelat låten för flera tunga profiler i tv-bolagets korridorer och när hela det äldre gardet slog bakut och kallade låten helt olämplig för ESC bestämde man sig för att satsa modigt på just det som irriterade de gamla stötarna.

Modigt var det helt klart men väl i Birmingham visade det sig att det som låtit så bra och självklart i skivstudion kanske inte satt helt perfekt på den stora scenen. Marie Line var lite nervös, sjöng lite osäkert och de drivande bakgrundsrösterna drunknade i ljudmixen.

Detta var dessutom året då EBU kastat ut jurygrupperna i kylan och krävde att alla länder där tekniken bara klarade av det skulle låta tittarna säga sitt via telefonröstning istället. En jury hade kanske uppmärksammat den spännande kompositionen eller det intressanta anslaget eller de svepande, lätt hotfulla stråkarna i arrangemanget. Tittarna fastnade inte alls för paketet och förhandsfavoriten Frankrike fick nöja sig med tre fattiga poäng - en från Cypern och två från Makedonien.

Marie Line gick tillbaka till att vara studiomusiker och har bland annat skrivit musik till tre spelfilmer. Frankrike tappade däremot eurovisionstråden helt och har nästan bara dåliga placeringar efter Birmingham.



Marie Line / Où aller (Frankrike 1998)
24:e plats av 25 bidrag i Birmingham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar